Thursday, July 29, 2010

Dua budak perempuan dan sehari di seminar yang sangat memenuhkan ilmu di dada (heh heh :P)

Aku nak taip entri lain sebenarnya, tapi baru baru nak taip terdengar perbualan Mama dengan Aina.

Aina: Grandma, Yoko Yamashita kata kalau rambut rosak kena pakai Sunsilk.
Mama: Hmm.. (tengah baca magazine)
Aina: Rambut Aina dah rosak la sekarang (sambil buat muka conscious pasal rambut)
Mama: Sunsilk tu bukan untuk baby la sayang.. (sangat harmoni nada Mama bercakap dengan cucu. Cuba kalau aku yang minta, "Mengadalah kau. Membazir je tahu")
Aina: Tapi Aina bukan baby. Nanti Grandma belikan untuk Aina boleh?
Mama: Hmm.. Yelah.. (layankan saja)
Aina: Tapi jangan cakap Antina tau.. (bisik bisik tapi aku dengar)
Mama: Kenapa?
Aina: Nanti Antina pakai.. (bisik lagi perlahan tapi aku tetap dengar)

What??!
Antina: Excusssssse me??? Aina yang selalu pakai shampu Antina okayy! Tak kuasa tau.

**Yoko Yamashita-watak konon pakar rambut dari Jepun dalam iklan Sunsilk.




Aina dengan fesyen rambut leper yang dirasakan sangat 'in' ketika ini. Come on la, orang sekarang fesyen wavy okayy. Budah 6 tahun ini sangat conscious dari segi penampilan terutama rambut dan badan. Tapi dulu pernah mogok taknak buka mulut langsung bila adik lelaki aku tegur gigi depan dia jarang. Bila aku suruh potong rambut pendek macam Ipan dia cakap, "Taknaklah, nanti semua orang laka kan Aina" sambil buat muka sedih. (Translation: laka=kelakar). Aina adalah gadis berimej lembut dan ayu konon (itupun kalau compare dengan budak bawah ni) dan wakil tadika sebagai pembaca sajak. Hari hari praktis baca sajak bertajuk Warisan dengan penuh perasaan yang membuatkan aku sebagai pendengar dan pereka gaya memang gelak gila gila tanpa bunyi di sebalik suratkhabar sebab Mama marah gelakkan dia depan depan takut dia give up baca sajak. Oh sungguh panjang discription untuk si suara nyaring ni so i better stop now.



Bakal mengikut jejak. Asha yang nampak macam fragile dan innocent tapi sebenarnya sangat ganas tahap gigit bontot orang yang tengah tidur. Tak gentlemen langsung doh serang hendap! Rakan sepergaduhanku setiap hari tapi kalau aku kat office telefon rumah untuk cakap dengan Mama memang tak dapat la, manjang kena cakap dengan dia je padahal ayat dia balik balik, "Antina, tadi Asha tido biyek Antina" (Translation: Antina, tadi Asha tidur bilik Antina) dan juga "Antina, Asha nak pigaun" (Translation: Antina, Asha nak pergi playground).

Oh, entri serius tentang alam sekitar akan dipublish kemudian. Sebenarnya baru balik dari seminar di Marriot Hotel Putrajaya tentang Feed-in Tarif pasal tenaga elektrik yang dijanakan dari renewable sources yang berkemungkinan boleh dijual kepada kerajaan. The concept is, instead of we pay the electricity bills everymonth to the TNB as traditional practice for the past whole years, kita pula yang dibayar for the electricity yang dihasilkan oleh alam sekitar seperti solar energy, mini hydro, biomass, solid waste and such. Faham tak ye? Takpelah, panjang pula ceritanya kalau nak explain dari mula.

Tapi yang pastinya, during breakfast, tea break and lunch, aku makan gila punya banyak sampai tak larat nak jalan dan senak perut OMG. Balik balik muka aku la yang sentiasa ada kat tempat buffet tu sambil berulang alik ke meja makan untuk update Encik Hanis, "Awak awak ada kek baru letak la!", "Awak cepat beratur ada lamb chop kat sana", "Awak jom teman kita tambah nasi..", "Awak saya ambil lauk ni lebih sikit kita share ye" konon nak share tapi end up aku makan seorang. Bila dah balik baru rasa betapa kekampungannya perangai aku tadi macamkan tak pernah makan hotel (T__T). Bos dah bayar mahal woh! Rugilah makan sikit sikit! Encik Hanis siap cakap, "Awak kenapa tak bawa plastik? Boleh tapau bawa balik.." Haha.





Okay tipu, aku yang cakap tu. Obviously (-_-")



6 comments:

Anonymous said...

cumel gilaq la bdk2 ni. tapi lagi amk berat pasal rmbut dr gigi. tbalik betul. hehe :)

Pena Crystal said...

haha...wah,budak2 sekarang kecik2 dah concern ngan imej kan..comel sgt!.=p

Nor atau Nad said...

kantoi,, antina suka pakai pau syampoo!!
:DD

FAA said...

haha. i pon selalu konon2 nak share dengan org kot. sekali i makan abes. ;p

i da tau i ikut jejak sape sekarang. ngahahaha!

zella y said...

comelnya dia!!
heheh...wah..klu kat marriot mkn sikit2 rugila....
hehehhehe

Radin Fadli said...

Asha comey..nak jumpa ar dgn die...=)