Friday, July 16, 2010

Diari Jumaat

Eh. Dah lama la tak buat entri macam diari :D

Disebabkan banyak perkara penting perlu diuruskan dan masa hanya tinggal dua bulan sahaja, aku dan Encik Hanis sepakat mengambil cuti hari ini. Tapi tak bercuti sama sama pun, dia buat urusan dia aku buat urusan aku. Borang kebenaran berkahwin bagi pihak lelaki dah siap, so sudah tiba giliranku pula untuk isi borang. Kalau tak dapat kebenaran berkahwin macam mana?? Adakah beliau terpaksa kahwin dengan gadis lain? Takpelah, kalau dengan perempuan lain pun mestilah lebih kurang aku juga, seperti Lisa Surihani ataupun Juliana Evans. Wakaka! Okay tak kelakar langsung.

Pagi pagi bangun awal. Bangun bangun ada kaki Asha kat muka. Padanlah mimpi sesak nafas. Bila masa budak ni datang??? Then mandi. Lepas mandi masuk bilik nampak Asha tengah selongkar beg mekap aku.

"Asha kenapa main ikap Antina!!!!"

*ikap=mekap

Kelam kabut dia masukkan semua dan lari ke dapur. Sempat saya ternampak gincu comot di mulut, tapi taklah secomot dulu. Mungkin semakin dewasa beliau semakin bijak mengaplikasikan lipstik. Dem. Kenapa aku sebut mengaplikasikan? Dah lari ke dapur, siap mengadu lagi kat Mama cakap aku marah dia. Mama dah komfem akan marah aku balik. Grrr...

Then aku keluar pergi fotostat dokumen untuk borang kahwin. Tengah buka pintu kereta terdengar derap langkah kanak kanak di belakang. Eh kenapa Asha ikut? Tadikan gaduh dengan Antina?
Manis je muka kau nak ikut kan??


Lepas tu pergi ambil Aina di tadika pula. Terdapat ramai ibu bapa yang sedang menunggu anak masing masing di depan pagar.


Kenapa aku macam mak orang yang baru lepas masak tak sempat nak mandi dah kena datang sekolah jemput anak???


Hah tu dia Aina dah keluar.


Haha. Nasib baik Aina macam nenek orang. Takdelah aku rasa down sangat keluar rumah comot comot.

Sampai rumah, dah bersiap siap nak keluar ke Shah Alam dengan Mama, baru perasan tayar pancit. Pergi kedai tukar dan tampal tayar. Teringat Senarai Perkara Cool Untuk Wanita. Terus rasa tak cool tak pandai tukar tayar sebelum hantar ke bengkel. Ai bukan tak tau, ai taknak kotorkan tangan ai okay~ (Gaya bimbo).



Sebelum tu Encik Hanis called.


"Woi. Kau kena ikut aku pergi tengok rumah doh. Nak kena fikir macam mana nak buat doh. Jom la.. dohh"


Okay tipu. Saja buat dialog ala rempit.


"Awak jom ikut saya pergi tengok rumah? Nak tahu juga awak punya point of view macam mana nak kita nak renovate nanti"


Yeayy rumah dah dapat kunci! Teruja gila aku sampai tak perasan Asha tengah sedap makan keropok Mamee aku. Omaigod. Rumah kami. Our house. Unser haus (bahasa Jerman). Dah dah rasa nak tampar sebut ayat yang sama dalam tiga bahasa.


"Ala nak ikut tapi tak boleh la, dah janji dengan Mama nak pergi Shah Alam"


Serius aku nak ikut. Dari kecil aku dah berangan pasal dekorasi rumah. Tapi dulu adik beradik ramai, nak dekorasi beria pun tak kemana, cepat je jahanam. Jangankan dekorasi, nak mengemas pun seminggu sekali memang pemalas rupanya aku ni eh terpecah rahsia pula.


"Takpe takpe, hari ni saya pergi dulu. Esok pergi sekali lagi bawa awak pula"


Waahh. Ni boyfriend siapa suwit sangat ni? :D Sayang gila doh. Sayang sangat sampai rasa nak tolong basuh kereta hari hari. Walaupun pendapat aku biasanya lebih kepada mengarut dan tak munasabah, dia ni tak pernah bosan minta pendapat aku untuk apa apa yang akan dikongsi bersama. Best la best la. Macam macam idea dah ada dalam kepala ni tinggal duit je tak ada lagi ah diamlah kau tiba tiba nak cakap pasal duit saja la tu nak rosakkan mood aku. Pfft.


So lepas tu hand over semua dokumen untuk borang nikah pada Baba minta tolong pass pada Imam Jurunikah, aku dan Mama terus ke Shah Alam, cari baju raya, cari barang barang lain untuk majlis dan banyak la lagi. Best shopping dengan Mama ni, tapi kesianlah, penat ikut aku jalan ke sana sini. Aku ni lainlah, kalau mood tengah best memang tak rasa penat pun berjalan.


So Oyah kau dengar ni. Aku dengan Mama dah beli baju yang sama untuk kau, Kakak dan Kakna. Mama ye yang decide beli sama. Banyak kali jugalah aku tanya, "Tak funny ke Ma semua sama ni? Macam kumpulan marhaban je". Tapi takpe, funny atau tidak itu tak penting. Yang penting niat tu, niat kena betul. Ada orang pakai baju tak funny, malah elegan sekali, tapi niat tak betul. So apa maknanya? Haha. Baik punya cover line. Tapi jangan risau. Cantik je pakai sama sama adik beradik. Kalau rupa dah cantik, pakai apa pun cantik. Eh eh adakah ayat bodek ni sebagai usaha nak cover line lagi? Haha..

Sayang kau. Cepat la balik.





7 comments:

.: Si BungaKopi : . said...

eh sejak bila moderate comment nih?

.: Si BungaKopi : . said...

aina tu muka macam oyah la

velasrizal said...

geram la tgk baby tu..comel bangat..

Ben Nyah Popular Sekelip Mata !

FAA said...

asha da makin comel la kak una. haish. geram gile. theme kaler raye u tahun nih pe? merah? sbb spain menang. haha

zella y said...

wah..bestnya...
dh ada rumah erk...
msti syok lps kawen trus duk umah sendiri... ;)

Cik Akma said...

huwaa cntiknya ashaaaa

Husna Hadzarami said...

Bungakopi:
aah. memang ramai yang cakap Aina muka macam Oyah.
moderate comment sengaja dibuat, sebab kadang2 ada orang komen entri yang dulu2 aku tak perasan.
tapi sekejap je kot moderation ni.


f.a.r.a.h:
baju raya tu akan dijadikan baju untuk majlis bertandang sekali, jimat kos. takdenya merah. heh heh