Thursday, October 8, 2015

Perkara Terakhir

Suddenly received a Facebook private message from H.


Bergetar juga jantung baca the first three words tu.....

I think by now ramai dah tahu yang Facebook has created a link called Legacy Contacts, which the function lets you to appoint a digital executor to your social media account for when you pass away.


Aku sebenarnya dah pernah beberapa kali juga bagi aku punya Facebook password to my husband. Bukan Facebook je, semua laman sosial la (simply because the passwords for most my social medias are basically the same). Tapi H bukan take note pun rasanya, sebab everytime aku tanya pun, mesti dia tak dapat ingat apa password aku -___-". Cuba kalau aku yang dapat semua password dia, mahu setiap masa stalk apa dia buat kahkah. Aku rasa aku tahu je passwords dia, because it's damn easy hehe, men are so predictable :p Tapi tak pernahlah try login guna password dia, tak perlu pun, sebab kalau aku nak buat aku ambil je handphone dia and stalk depan depan dia HAHA.

It's good that Facebook initiates this kinda thing. I remember last few years one of my friend's wife passed away, later he post a Facebook status asking how to delete his wife's Facebook account. It was so sad for everybody but I couldn't remember how this thing been sort out at that time. It makes me thinking of a lot of things.

Pernah tak aku mengeluarkan status Facebook/Twitter sesuatu yang menyinggung perasaan orang lain?
Pernahkah aku blog tentang sesuatu yang melukakan perasaan orang lain?
Pernah tak aku berkongsi apa apa artikel/kenyataan yang tidak berasas / tidak bermanfaat dan berunsurkan gosip dan fitnah?
Pernah tak aku berkongsi gambar aku atau orang lain yang dalam keadaan tidak menutup aurat dengan sempurna? (will improve on this, slowly but surely inshaaAllah)

Jika pernah, adakah perkara perkara di atas masih berada di laman sosial, atau sudah dibuang?

Takut kan? Zaman sekarang ni segalanya di hujung jari je. Kadang kadang kita terlalu ikut perasaan dan meluahkan kata kata yang tak sepatutnya di laman sosial, berlawan bergaduh menerusi blog, come on. You couldn't be that childish, right? Kita bermasalah dengan seorang sahaja, but we let the whole world to know the situation. Kita nak malukan orang, padahal kita sebenarnya memalukan diri sendiri.

Kadang kadang kita terlalu ghairah berkongsi, langsung tidak mempedulikan sensitiviti dan maruah orang lain. Atau langsung tidak menyelidik sama ada 'ilmu' yang disebarkan itu benar atau tidak. Mudahnya klik icon 'Share'. Tak semena mena sudah terlibat dengan ajaran sesat.

Sebarkanlah perkara yang baik baik, sebarkanlah ilmu yang berguna dan bermanfaat, agar kenangan terakhir yang ditinggalkan di laman sosial kita adalah perkara yang baik baik.



4 comments:

humble.yat said...

husna, sama la kita..awal2 dah tulis/tukar password social media setempat, senang nak manage klu ada apa apa..klu fb ada mcm ni lagi senang..kena update la plak .tq husna for the tips..:-)

zua zulkifli said...

Thanks for this info kak husna.. kalau tak baca entry ni sah2 taktau..huhuhu..

Follow my blog mydigdiary.blogspot.com

Husna Hadzarami said...

Sama sama, thanks for reading :)

Husna Hadzarami said...

You're welcome :)