expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Monday, November 15, 2010

Kisah Biasa Perempuan

Perempuan. Suka bertanya soalan-soalan pathetic seperti;

Awak sayang saya tak?
Awak rindu saya tak?
Awak sayang saya banyak mana?

Bila si dia tak balas, atau lambat balas, mesti nak sentap guna ayat, "Kalau awak betul-betul sayang tak perlu pun nak fikir-fikir boleh terus jawab je.."

Perlu ke perasaan sayang diberitahu setiap hari? Eh tak tak. PERLU KE ASYIK NAK TANYA ORANG ITU SAYANG KAU KE TIDAK? Elok-elok dia sayang terus jadi muak dan hilang rasa sayang. You know what? Sesuatu itu mungkin akan kurang signifikannya jika diberi secara mudah dan berlebihan. Less is more lah.

Perempuan. Selalu nak berfikir sesuatu yang tidak perlu/tidak penting secara mendalam. Bila si dia seperti dingin, atau suram, atau tidak bersemangat seperti selalunya, mesti nak fikir entah apa-apa.

Dia sudah tidak sayang kah?
Aku sudah tidak menggembirakan diakah?
Entah-entah dia dah jumpa orang yang lebih baik.

Kemudian mula mengaitkan kejadian si dia tolong hantar Melah ke asrama, kekerapan si dia berjumpa si Suzie di perpustakaan untuk menyiapkan kerja kumpulan, dan terbayang kata-kata si dia memuji Fiona pandai main boling. Semuanya hanya spekulasi, bukan apa-apa pun. Tapi mesti nak rasa sedih, lalu mula nak buka bunga-bunga cari gaduh minta perhatian, dan akibatnya gaduh besar. Padahal pucuk pangkalnya bukan apa-apa, hanya emosi sendiri. Tak fikirkah mungkin si dia ada masalah keluarga/kewangan/pelajaran atau apa sahaja? Kau sepatutnya menjadi orang yang paling menenangkan hatinya, bukan penambah stress. Haih.

Perempuan. Selalu nak terasa apabila si dia memuji perempuan cantik lain. Or perempuan lain yang cantik. Whatever. Ini aku tak boleh terima. Siapa tak suka perempuan cantik? Aku sendiri suka melihat dan memuji perempuan cantik, apatah lagilah kaum berlawanan. Aku dengan Suami selalu sependapat pasal perempuan cantik. Pernah satu malam kami boleh berbual lama tentang betapa cantiknya Vanida Imran sambil menonton filem Papadom. Menghargai sesuatu yang cantik tidak membuatkan kau bertambah hodoh pun. Biarlah si dia nak puji perempuan cantik pun, kau sendiri tahu dalam hati dia hanya dipenuhi wajah kau kan?

Perempuan. Selalu nak sibuk bertanya kisah silam si dia. Siapa bekas kekasih? Berapa lama bersama? Hadiah apa pernah bagi? Bila si dia enggan bercerita, pandai pula guna ayat, "Ala cerita jelah, Ai open je. Ai boleh je terima..". Tapi bila si dia benar-benar bercerita, mula nak membanding-bandingkan, mula rasa terancam, mula rasa berbaur-baur perasaan. Sedangkan kau sendiri yang memaksa segalanya dibongkarkan.. Girls, please please please do not let your/his past ruin your present happiness. Tak berbaloi kot.

Perempuan yang berkawan baik dengan lelaki, apabila si lelaki bercinta, bertunang atau berkahwin dan mula menumpukan perhatian pada hubungan baru lalu rengganglah sedikit persahabatan itu, mesti nak terasa hati. Mesti nak sentap.

"Sejak kahwin lupa dah aku, aku ni kawan dia bertahun-tahun..".

Haih. Kalau kau benar-benar sahabat yang baik, mesti kau akan lebih memahami situasi dan keutamaannya. Being a true bestfriend, you should just pray for his happiness instead. Unless kalau kau memang menyimpan perasaan lain terhadap kawan baik kau tu.

Perempuan. Bila bergaduh sibuklah nak bercerita canang habis pada orang lain. Ketika itu si dia itulah yang paling buruk, paling teruk, pendek kata memang menyesal lah kau bercinta dengan dia. Bercerita pula penuh berjujuran air mata, dan orang yang mendengar mula mengasihani dan mula berpandangan buruk terhadap si dia, yang deep inside kau tahu dialah yang sangat kau sayangi dan sangat kau mahukan. Tiba-tiba esok lusa sudah berbaik, sudah ketawa bersama, sudah makan bersuap kembali. Dan kau tanpa segan silu menceritakan betapa bahagianya kau pada orang yang sama yang mendengar kisah sedih kau kelmarin. Kau fikir apa yang mereka rasa?

*****************

Perempuan. Kau, dia, aku. Please do not let your emotions cloud your judgement. Be the smartest woman. If you do not appreciate yourself, do not expect others will do it for you.



10 comments:

  1. perempuan dan emosi memang tak boleh dipisahkan. Sinonim dah.

    ReplyDelete
  2. Good one kak!

    p/s : sampai 2 kali post entri baru hari ini.. kekeke

    ReplyDelete
  3. hehe. i supposed this entry taught me a lot la kak una. :)

    ReplyDelete
  4. this entry has just made my day. aku doakan semua perempuan berfikiran matang, macam yang dicanang dalam entri ni.

    p/s: i'm glad you did this piece because i've been contemplating to write an entry just like this. with the exact messages as yours.

    ReplyDelete
  5. setuju!
    pompuan ni slalu terbwk dgn emosi.
    lepastu baru nak nyesal.
    hehe~

    ReplyDelete
  6. Cheq Tun:
    tapi ada jugak perempuan yang boleh control emosi.
    memang cool lah.


    Afiq:
    entri sebelum ni terpaksa post lah T_T


    f.a.r.a.h:
    glad to hear that :)


    avid gunner:
    thanks, but i'm keen to read your version.
    please do.


    fara:
    kalau masa menyesal tu masih belum terlambat takpe. if its too late?

    ReplyDelete
  7. ppuan mmg sedar hal2 mcm ni kdg2 smpai merosakkn perhungan tp still ade yg buat jugak...hehehe


    pastu mmg menyesal....

    ReplyDelete
  8. =)saya baca artikel ni,da terlewat..

    ReplyDelete
  9. zella y:
    mungkin sebab perempuan ada 9 nafsu 1 akal kot. *alasan*.


    She's Stone:
    hey. what's up?

    ReplyDelete
  10. saya suke artikel2 dalam fb kak husna ni..keep it up!=)..

    ReplyDelete