Monday, March 6, 2017

Merendah Diri Yang Membinasakan

This morning I received an awkward message from one of my old friend which basically says, "I'm sorry I have to unfriend you because your life seemed so good". Speechless sekejap aku, because honestly to unfollow or unfriend people on social media is not unusual (because I do this kind of thing too!), but to tell the person that we have unfriended him/her and explain the reason is actually something new to me 😅. Later I found out that she was just went through a very nasty divorce and perhaps this is one of the ways she choose to 'heal' herself. I don't blame her though, but perhaps no explanation is necessary. You want to unfollow/unfriend people, you just do it. Or mungkin dia taknak aku salah faham later dan bersangka buruk pada dia, so she explains. Well that makes sense 😏

What happened this morning has suddenly got me thinking. Lama fikiran aku menerawang berfikir sambil jemur baju dok fikir, sambil masak nasi dok fikir, eh motif bagitau ini untuk tunjuk rajin buat kerja rumah kah bahahaha! 😜😜. Seriously, ianya membuatkan aku berfikir betapa kita semua cenderung untuk merendah diri lalu membinasakan diri sendiri dan orang lain. Apa kaitannya dengan cerita di atas? Okay jujurnya, when I received the message this morning, the first thing yang aku terfikir nak reply dia adalah "No lah, hidup aku biasa biasa je macam orang lain juga ada masalah blablabla", you know, things we tend to say just to make other people feel better about their bad situation? But I stopped. Sebab my life is indeed, happy. Alhamdulillah, and I don't have to say otherwise just to make us equal. 

Aku tak patut mendedahkan masalah aku hanya kerana hidup orang lain bermasalah.
Aku tak patut memburukkan suami aku hanya kerana suami orang lain buruk.
Aku tak perlu menafikan kebahagiaan aku, hanya kerana orang lain tak bahagia. 

Itu bagi aku, mendustakan nikmat yang Allah bagi. Dan aku rasa itulah yang sering dilakukan ramai orang (termasuklah aku sendiri!) selama ini, dan kata kata dari yang keluar dari mulut kita sebenarnya merupakan satu doa.

So I just say, "MashaaAllah Alhamdulillah. Do whatever makes you happy, it's okay. Semoga kau juga akan bahagia sebab bahagia itu milik semua orang". Sebab bahagia aku, adalah kerja Allah, atas kehendak Allah dan atas kurniaan Allah. 

Situasi ini juga sering berlaku apabila melibatkan anak anak dan mulai hari ini jomlah kita berazam untuk ubah mindset dan ucapan kita apabila melibatkan anak anak. Sebab sangat kerap berlaku, bila orang puji anak kita, apa yang kita buat? Kita nafikan pujian itu dan burukkan anak kita pula 😔

Orang cakap: "Bagusnya Muaz ni rajin buat homework"
Kita balas: "Ni pun nak kena paksa baru buat, kalau tidak jangan harap nak buat"

Orang cakap: "Pandainya anak kau solat mengaji, sejuk hati tengok"
Kita balas: "Takdelah pandai sangat pun, malas sebenarnya dia ni, main je banyak"

Ya betul niat kita sebenarnya nak merendah diri, taknak riak dan sebagainya, tapi dalam masa yang sama kita buat dosa lain yang lebih buruk kesannya pada anak anak. Kita sebenarnya boleh merendah diri, tanpa perlu menafikan anugerah yang Allah beri. Kita letak semua perkara yang baik datangnya dari Allah,

 "Alhamdulillah. Semoga kerajinan ini berterusan"
"MashaaAllah. Budak budak memang otaknya senang meresap ilmu"

Itu antara ayat yang sepatutnya kita sebut, dan yang aku akan ubah mulai saat ini. Ucapkanlah perkataan yang baik baik, apatah lagi jika kita sebagai ibu ini memperkatakan tentang anak anak. Semuanya boleh jadi doa dan inshaaAllah diperkenankan. Aku tahu, kadang kadang sesuatu situasi itu membuatkan kita rasa janggal untuk 'mengucapkan syukur', sebab aku pernah beberapa kali berada dalam situasi yang orang sekeliling semua mengadu tentang suami atau anak masing masing dan aku hanya berdiam diri, tiba tiba semua orang beralih topik pada aku dengan ayat seperti,

"Husna untunglah, suami rajin tolong dia blabla" atau
"Husna lainlah, anak dia dengar cakap tak lasak sangat blabla"

Dan dari pandangan mereka aku dapat merasakan yang mereka mahukan aku berkata sesuatu seperti "Taklah, suami aku pun sama teruk juga macam itu blabla" atau "Eh anak aku tu korang nampak je baik macam itu tapi blabla" but I choose not to give in. Nombor 1, sebab laki aku memang awesome pun wakakaka 😝😝. Okay seriously, sebabnya aku tak nampak apa keperluannya mendedahkan keburukan suami just to make other people feel better about their marriage. Aku pernah tau sekali tu tengok gambar rumah someone penuh dengan pokok bunga, sayur sayuran dan sebagainya dan menurut gambar itu semuanya ditanam oleh suaminya so aku yang tengah sangat impressed masa itu pun komen, "Rajin suami awak tanam tanam ni, menjadi pulak tu pokoknya!". Tanpa disangka sangka the woman reply, "Ini jelah yang dia tahu pun, benda lain semua tak boleh harap hahaha". Terkesima aku, sebab aku tak harap pun akan terima jawapan seperti itu because I don't need to know someone else's husband's weaknesses just to make me feel better about my husband. No, I'm way better than that 😎. WE ALL should be better than that.

 You know, manusia ini memang perlu melihat orang lain bermasalah untuk membuatkan kehidupan mereka berasa lebih baik. Mereka salah faham tentang konsep 'melihat orang di bawah untuk merasa bersyukur'. That is totally two different things. Kita melihat orang yang berada di bawah supaya kita bersyukur dengan nikmat Allah dan dibukakan hati untuk membantu mereka yang memerlukan. Kita tak patut mengharapkan orang lain (apatah lagi kawan terdekat dan orang sekeliling) hidup bermasalah dan tidak bahagia, hanya kerana kita sendiri tidak bahagia. Bila sampai tahap hati kita berasa seronok dan berbunga bunga melihat kejatuhan orang lain, well, there's obviously something wrong with your heart. You should be worry about yourselves.

Terlalu banyak perkara negatif berlaku dalam dunia sekarang, we don't need more of it. Let's spread good things and bring good feelings to other people. Kita sorok masalah, bukan bermakna kita bersikap hipokrit. Dan kita memilih untuk bercakap dan tunjukkan hanya perkara yang baik baik, bukan bermakna kita riak dan berpura pura. Let's change our mindset.


6 comments:

aisha said...

hhhmmm.. ni rasa nak unfriend husna ni sbb husna baik.. sobs sobs sobs

Bicara Hatiku said...

cuba dengar ceramah ustaz ahmad dasuki episod puji memuji, cari ada di you tube...insyaallah ilmu sangat berguna daripada isi kandungan ceramah tersebut untuk kita lebih fahami...

Azirahman said...

Alhamdulillah...suka baca entry di sini. Keep sharing dear..

Bicara Hatiku said...

maaf tajuknya ustaz ahmad dusuki - akibat suka memuji orang

meintheswim said...

Agreed with you.
Some people use reverse psychology to bring out the bad in others.

Qistin Fadzin said...

Good one, Una. It's pretty common that our community do not know/learn how to take compliment. Easiest way is to say thank you. Nak panjang lagi say thank - you for mentioning / saying it. Tapi tetap tak boleh lari dari persepsi orang yang ingat kita bangga sebab cakap terima kasih. Contoh :
Orang : Una ni comel la.
Una : Terima kasih.
Orang : (Eh bangga pulak dia ni, nyesal puji!)
Haha. Orang kita cakap Alhamdulillah pon tetap dianggap berbangga dengan nikmat yang disebutkan, sedangkan Alhamdulillah bermaksud segala puji dan syukur hanya bagi Allah. It's not for us. Iols selalu tambah extra - Alhamdulillah, Allah yang bagi. ;)