Sunday, July 23, 2017

Aku Si Penjual Penapis Air

Assalamualaikum and hi!

Syawal hampir sampai ke penghujungnya, dan Syawal kali ini adalah Syawal pertama aku sebagai seorang yang bekerja dari rumah. Sebenarnya I'm trying to feel nothing and be proud of what I am doing now (because deep inside I really am!), but yeah, sebulan ini kita jumpa pelbagai orang kan. Kalau dengan orang yang memang kenal kita dan tahu pasal kita then okaylah sebab usually depa sendiri yang akan tanya banyak pasal Cuckoo. Tapi bila bersama dengan orang yang berjumpa hanya setahun sekali, orang yang tak ikut perkembangan kita di social media atau keluarga jauh (bau bau bacang belah suami contohnya) talking about bekerja dari rumah ni I still nampak dan rasa bahawa masih ada tanggapan yang well, skeptikal dari sesetengah dari mereka. Bukan semua, tapi ramailah sebenarnya. I don't blame them actually, even I sendiri honestly bila ditanya "Sekarang buat apa?" pun masih ada sedikit hesitation untuk explain apa yang I buat before cakap I kerja sendiri je; sebab I pernah cakap I jual penapis air sebelum ini and that uncle terus cakap "Ohhh (long paused). Taknak ke cuba buat macam tutoring ke, ajar pusat tuisyen ke?" as if hidup I macam sedihhhh sangat sampai terpaksa jual penapis air haha.

If only they know...

Yes, if only they know...

Perasaan sekarang adalah terbalik dengan perasaan dulu tau. Dulu, bila sebut aku engineer tambah pula dengan oil and gas ramailah pakcik makcik yang bersinar mata dan tanya dengan company mana blabla dan cerita pasal anak masing masing "Anak uncle pun engineer juga, baru balik dari offshore blabla" tapi dalam hati aku rasa macam "If only they know betapa underpaid-nya most engineers secara realitinya". Now, bila aku cakap jual penapis air semua orang macam terdiam tak tahu nak sambung apa, dan dalam hati aku pula perasaannya terbalik. "If only they know how much money we make by only selling water filters". It's not about comparing siapa gaji lebih besar, it's about the mentality of certain people.

Paling win, aku pernah berborak dengan seorang aunty ni, bila finally aku cakap jual penapis air, she looked at me dengan muka yang sangat innocent dan sambil pegang tangan aku she said sympathetically, "Takpelah, asalkan rezeki halal kan" seolah olah sangat bersimpati yang aku tak ada kerja sampai terpaksa jual penapis air 😂😂😂😂. Seriously setiap kali teringat pasal tu boleh tergelak sorang sorang, comellah aunty ni.

Jujur aku cakap, mentaliti macam ini sebenarnya aku pun pernah ada masa my sister Oyah bagitahu dia nak join her husband Fadzli buat Cuckoo last couple of years. Once in a while bila berjumpa, mesti ada soalan aku yang macam "Boleh jual ke?" or "Kau memang taknak apply kerja mana mana ke?" (mesti Oyah masa tu bersabar je dengan soalan tu wakaka 😝). Bila dia cerita yang she was advertising by FB ads la, Google ads la I was just, "Oh yeke? Baguslah" something like that. For many months I seriously tak pernah tanya how much she earned despite dia memang berbelanja mewah sentiasa (dulu!) sebab I just assumed yelah orang muda hidup berdua tak ada banyak commitment lagi memanglah boleh enjoy duit. Until Ramadhan last year masa we sisters were going for Hari Raya shopping that I casually sambil drive asked her, "Berapa kau dapat bulan ni?". She answered, "Dua belas ribu je" OMG 😱😱😱😱 and THAT was exactly my turning point of everything. Only lepas tu I tanya dia lebih detail pasal Cuckoo, berapa perlu jual untuk dapat that much, medium apa yang boleh guna untuk jual, every single thing. 

Perhaps, that is human being in general. Kita memang nak kena tengok bukti baru nak percaya. Kita cenderung untuk tengok hasil orang lain dahulu baru berani nak mula untuk diri sendiri. Jadi, selamanyalah kita di belakang orang lain, sepertimana aku sentiasa di belakang Oyah suatu ketika dahulu. Sebab kita tak berani ambil risiko, sebab kita tak nampak keberanian orang lain ambil risiko itu sebagai sesuatu yang bijak, dan partly, sebab kita pandang rendah pekerjaan yang bukan prominent, you know, like engineers, arhitects, doctors.

Ogos ini, genaplah setahun kehidupan aku sebagai seorang penjual penapis air. Ya pekerjaan yang memang tak glamour untuk disebut tapi inilah pekerjaan yang contribute my 5-digits income for 4 consecutive months since April. The highest income I pernah achieved was RM21k on May but that was history hahaha susah gila nak dapat lagi that figure it was like miracle entah tetiba ramai orang terbuka hati nak beli Cuckoo dalam bulan May 😜. Susah nak capai, tapi tak mustahil. Dan tak mustahil boleh beat that figure if I keep the momentum alive yelah mood orang perempuan ni senang berubah, bila semangat tu memang semangat betul dan bila tengah menyampah tu seharian aku tak pegang handphone langsung. Still, syukur alhamdulillah. Not only that, lebih 10 agents in my team juga berjaya earn 4-digits income every month walaupun buat secara part time je. Benda macam ni memang buat I happy sangat, I feel like I was doing the right thing bila orang nak ikut apa yang I buat dan berjaya tambah pendapatan sendiri terutama golongan suri rumah yang langsung tak pernah bekerja. It feels so good to be able to proof to people that such unpopular job can change our lives.


Kesian, jual penapis air je 😜

Kehidupan aku memang berubah upside down since the day I made the decision almost 1 year ago. Rutin hidup, hubungan kekeluargaan, tahap kerohanian dan skala kebahagiaan memang meningkat entah berapa kali ganda. Namun banyak juga yang masih kekal sama; masih atur financial properly dalam Excel sheets, masih belanja anak toys atau ber-holiday secara bersyarat, masih tak kisah beli baju kurung RM100 kat butik dalam Tesco kalau dah memang cantik di mata aku, masih fikir lebih sebulan untuk beli Duckscarves (which end up tak beli pun!) dan masih pakai Perodua Myvi hehe. Kereta tu aku dah decide memang akan guna selagi boleh digunakan despite peer pressure suruh tukar kenderaan, haih memang pembaziran besar betul nak berhabis untuk sesuatu yang susut nilai, only to impress people we don't even like. It's okay to reward yourself once in a while, but not with something yang akan membebankan hidup you for the rest of your live. I'd rather spend more on people whom I love, make them happy, senangkan hidup mereka. That's my kind of self-reward.... alamak rasa macam angelic sangatlah pulak kahkahkah! 😝😝

It's okay. Just be yourselves. As the quote says, being underestimated is one of the biggest competitive advantages you can have, embrace it.


6 comments:

Unknown said...

Salam kak husna, how to be cuckoo agent? Sy berminat tp xtau caranye, hope u can reply to me, fazzla525@gmail.com

Unknown said...

Salam kak husna, how to be cuckoo agent? Sy berminat tp xtau caranye, hope u can reply to me, fazzla525@gmail.com

Husna Hadzarami said...

Waalaikumussalam. Boleh whatsapp kak una? 0162324492. Tq 😊

humble.yat said...

Salam husna..xde salah pun kerja sendiri ..tapi itulah perspektif orang susah sikit..saya pun awal tahun ini resign sebab anak, nak flexible time..sekarang juga dah kerja sendiri..rasa satu kepuasan sebab kita arrange masa sendiri.dan saya rasa masa yang ada sekarang sgt sgt berkualiti walaupun terkejar kejar dgn anak2..serius they are my booster and motivation..kalau tak memang setia dengan co. lama...tentang isu underpaid with lots of workloads plus stress, itu memang betul, tak ramai yang tahu realitinya..hehe

IbuInsyirah said...

Tepat betol post ni. Still about mentality..when says enginr, doctor, lectr etc of cos glemer, terjamin and abviously bijaknya. Cam i senior engnr blink2 mata bila dengar espcly pak cik mak cik, betul lah tu haha..😁 aku keje hoiii mcm xabis2, xdpt 5 angka mmg aku cabot jugak la nanti..haha.

IbuInsyirah said...

Tepat betol post ni. Still about mentality..when says enginr, doctor, lectr etc of cos glemer, terjamin and abviously bijaknya. Cam i senior engnr blink2 mata bila dengar espcly pak cik mak cik, betul lah tu mentality dari dulu..bukan nye tarap jutawan pak cik oii..haha..�� aku ni keje hoiii mcm xabis2, xdpt 5 angka mmg aku cabot jugak la nanti..haha.