Wednesday, October 28, 2020

Bisnes Jujur di Cuckoo Bersama HUSNAZARA

Ramai juga yang screenshot dan send to me link tentang isu hangat mengenai 'scam' yang dibuat oleh sekumpulan besar ejen Cuckoo di luar sana yang diviralkan oleh beberapa page di dalam Facebook. 

Aku sebenarnya malaslah nak ulas method team lain yang mungkin kelihatan cepat kaya, tapi aku suka nak cerita tentang method team aku yang sebenarnya masih ramai orang pandang sebelah mata, walaupun join team aku ni obviously TANPA MODAL.

Sebab team aku adalah team genuine BUAT SALES.

JUAL BARANG.

Bukan team yang menggunakan term 'Smart User' (agent = customer, nak join wajib beli product baru boleh daftar) dan kemudian turun temurun cari orang bawah untuk JADI AGENT YANG WAJIB BELI PRODUCT. Bukan cari customer untuk beli produk.

So dalam kes di atas, sebenarnya customer mereka adalah AGENT sendiri.

Manakala customer team kami adalah genuine customers yang memang mahu beli product.

Faham tak?

My brother-in-law sebenarnya hampir terjerumus dengan modus operandi itu, kerana terpengaruh dengan shady advertisement on Instagram yang menawarkan pekerjaan dari rumah dengan pendapatan yang lumayan,

Tanpa jual barang. Tanpa cari orang. Gaji lumayan. Bukan MLM. Tapi tak cerita business apa, company apa.

So he left the Zoom session and straightaway called us once he knew that the business is actually Cuckoo. 

"Kak Una, betul ke ada benda macam ini dalam Cuckoo?".

 No such thing. Dah ramai yang terminated sebenarnya, dengan syarat mangsa haruslah melaporkan pada HQ beserta bukti penganiayaan. But almost always, apa yang terjadi adalah, yang kononnya mangsa adalah orang yang awalnya kelabu mata dengan tawaran pendapatan lumayan dan bersetuju untuk join, bila tak dapat cari downline baru nak cakap jadi mangsa dan teraniaya. The reason I said this adalah, kebanyakan mangsa yang menghubungi aku taknak pun report ke Cuckoo. Sekadar mengeluh kesah bukan dapat apa apa, ingat boleh menang ke dengan cerita sedih? Sebab hakikatnya ramai yang join atas sukarela, dan ramai yang tak berani report sebab mereka dah pun buat pada orang di bawah mereka pula. The cycle goes on and on. Ada juga yang buta buta teraniaya, orang tua tua kat kampung kampung, pelajar universiti.. What we can do is to educate people around us, pakcik makcik kita, adik adik kita yang masih belajar, ambil tahu apa yang mereka buat, siapa yang mereka jumpa and so on.

Cuckoo sebenarnya adalah company yang sangat telus, company yang sangat aku sayangi kerana alhamdulillah telah mengubah hampir 100% kehidupan aku, tapi malangnya commission plannya yang bagus itu telah disalahgunakan oleh ramai orang untuk kepentingan sendiri.

There is one thing I couldn't fathom. Kenapa benda yang free orang taknak, yang perlu bayar ramai pula nak cuba? 

Join team kami free, registration free. Marketing materials disediakan secara aggressive SETIAP HARI, bukan module yang dah berzaman zaman pakai yang sama ya, no no no. Team kami sangat up-to-date, poster yang disediakan adalah fresh beserta copywriting genuine yang kebanyakannya DICIPTA OLEH AKU SENDIRI. 

Malu ke join team yang jual barang? Lagi malu bila kena cari orang bawah, ambil kesempatan pada orang yang terdesak mahu menambah pendapatan bulanan, dan kemudiannya ajar orang bawah untuk buat kepada orang lain pula. Itu lagi malu bagi aku. Hati pun tak tenang, sebab aku tahu you guys semua orang baik baik, takkan tergamak nak suruh orang yang niat untuk tambah pendapatan tapi terpaksa tambah komitmen secara paksaan pula.

Dengan cara itu sebenarnya your prospect akan jadi sangat limited. Once you dapat agent untuk beli barang (yang you temberang kata wajib beli tu), dia akan beli product dari you untuk diri sendiri dan habis di situ sahaja. One-off.

Sedangkan jika you genuine jual product, 1 prospect itu takkan habis dengan 1 barang. Dia dah beli penapis air, dia boleh beli satu lagi penapis air untuk rumah ibu bapa/mertua/nenek, lepas itu boleh promote penapis udara, boleh promote multicooker. Dan bila Cuckoo International (CKI) wujudkan cabang business baru seperti WonderLab skincare dan disinfection WonderKlean, kita tetap boleh promote service itu pada our existing customers. Ada ramai agents aku yang berjaya close sale 3-4 units products dari 1 orang customer sahaja. Kita build a good reputation, kita jaga hubungan baik dengan setiap orang, maka bercambah cambahlah rezeki setiap bulan. Hati pun tenang, happy. Sebab kita tak buat kerja yang menyusahkan sesiapa. Customer kita adalah orang yang memang mencari produk. 

 Once you hit Manager level, passive income kita juga steady meningkat setiap bulan. Kerana customer yang memang genuine customers are obviously better pay masters compared to agent yang 'terpaksa' beli hasil dari ajaran yang tidak betul. Jarang sangat kami berhadapan dengan issue customers nak return product sebab tak mampu bayar, customers teraniaya dan sebagainya. Kerana decision pembelian product yang mereka buat, bukan atas paksaan sesiapa pun.

"Jadi agent mestilah kena pakai sendiri product, barulah boleh support company, barulah senang nak yakinkan orang"

Ya, memang betul. Jadi agent bagus kalau ada product sendiri. Bagus untuk support company (katanyaa). Tapi kan kau dah jadi agent, kalau nak beli products kau belilah sebagai sales sendiri, masuk ke akaun sendiri. At least dah ada 1 unit untuk bulan ini yang you akan dapat commission pada bulan hadapan. Bukannya masuk akaun orang atas kau. Itu membongak namanya. 

Paling penting yang aku nak highlight di sini, dengan cara jujur jual products ini pun, HUSNAZARA tetap boleh jadi team yang tersohor di seluruh Malaysia. Bertahun tahun tetap berada di dalam ranking Top 10 nationwide, tetap ramai ahli team kami earn ribuan, malah puluh ribu ringgit setiap bulan. And we did all of these, 100% ONLINE! 

 Terlalu banyak method marketing secara online yang kami sediakan, yang mana jika you buat setiap satunya secara aggressive and consistent (all using phone and internet sahaja), inshaaAllah minimum RM3700 sebulan boleh dapat. Benda bukan cakap kosong, benda ini memang terbukti berkesan. Ada orang kata cara jujur susahlah sikit nak kaya, we beat the odds and we beg to differ, and we prove to many people out there yang kita tetap boleh jadi top, tetap boleh jadi hebat, dengan cara yang betul dan inshaaAllah diberkati Allah SWT.

Marketing cara betul is hard.

Marketing cara tak betul is also hard.

Choose your hard.

Be part of the hype now,

Be #HusnazaraHotshots!



No comments: