Sunday, March 22, 2020

Bila Tiada Pilihan

Hari kelima tempoh kuarantin. Sejak semalam hati aku rasa sebak betul. Rindunya kat Mama Baba. Sepanjang tempoh kuarantin ini, setiap hari call cakap dengan Mama. Tanya masak apa, tanya semua orang sihat ke, ada tanda tanda sakit ke, tanya barang dapur cukup ke. Hati aku entahlah, rasa ralat dan sesal kerana selama ini tak ambil kesempatan pulang ke rumah Mama Baba dengan lebih kerap, seminggu sekali at least. Padahal kerja sendiri saja pun, masa kita atur sendiri, flexible kan.

Bulan Ogos tahun ini, masuk tahun keempat aku bekerja dari rumah. Sepatutnya sudah biasa, sepatutnya tak adalah susah sangat nak menjalani tempoh kuarantin ini. Tapi sungguh, berbeza sangat bekerja dari rumah yang kita tahu bila bila kita boleh keluar, dengan bekerja dari rumah yang kita tahu kita langsung tidak boleh keluar.

Padahal rutin kita sama saja. Tanpa arahan kuarantin ini pun ada masanya 3-4 hari aku tidak keluar juga. Tapi sebelum ini kita tahu apabila kita bekerja, walaupun dari awal kita dah plan nak masak apa apa, bila tiba masa ada urgent things yang perlu dibuat atau simply tiba tiba dah tak ada mood nak masak, boleh terus keluar saja makan di luar. Boleh ambil udara sikit. Release tension sikit, cuba makanan baru sikit. It feels good when we know that there will always be a Plan B for everything. It's like we always have 'safety net' for everything we are doing, you know?

Seperti larangan masuk ke Masjidil Haram buat sementara waktu ini. Selama ini alhamdulillah kami sekeluarga memang dah mampu untuk pergi dan kita tahu bila bila masa kita boleh pergi cuma kita tak pergi lagi for many reasons. Nak pergi ramai ramailah. Nak tunggu Maryam stop breastfeedinglah. Nak tunggu anak besar sikitlah. Macam macam lagilah. Tapi bila tahu Masjidil Haram ditutup dan kita tidak lagi boleh pergi walaupun kita mahu, Allah.. sedih sangat! Sebab selama ini kita rasa bila kita finally ready to go, the place will always be there, tak ke mana pun.

Like there was one time I know someone yang never ready to have kids, she was in fact did not even like children. Suddenly dia dapat tahu yang rahimnya bermasalah dan dia takkan boleh mengandung, she cries so bad that people asked, "I thought you don't want to have a baby?" She said that the feeling is so different bila dia tahu dia tak boleh ada anak, walaupun selama ini dia tak bersedia pun untuk ada anak. 

It is so different when we feel like we always have a safety net, that we always know apabila suatu hari nanti kita ubah fikiran, kita masih boleh dapat apa saja perkara yang pada awalnya kita tak rancangkan pun. Kita selalu ambil mudah pada perkara yang kita rasa kita sentiasa ada pilihan. 

Kita kerja sambil lewa, sebab kita rasa kerja macam mana pun hujung bulan tetap dapat gaji.
Kita bertangguh buat perkara yang penting, sebab kita rasa esok masih punya masa.
Kita lalai dan leka, kerana kita rasa kita sentiasa ada masa untuk bertaubat.
Kita jarang tanya khabar ibu bapa, sebab kita seolah olah rasa mereka hidup sampai bila bila.

Aku betul betul berdoa apabila semua wabak ini berakhir, kita semua telahpun menjadi manusia yang jauh lebih baik dari sebelumnya.




1 comment:

Cik Matahariku said...

agree with you sis, first time saya terbaca luahan perasaan yang macam ni since kita menghadapi Covid-19.Rupanya Allah bagi hikmah yang banyak denga tempoh kuarantin ni kan.There is not always we had choice.But here when we had time, still Allah bagi kita choice, 5 perkara sblum dtg 5 perkara..God bless sis, tq ur sharing:)