Saturday, May 12, 2012

Keeping My Heart Protected

"Would you rather be hurt by the truth, or comforted with a lie?"

Siapa-siapa pun yang ditanya soalan itu, mesti akan pilih yang pertama. Termasuklah aku (dulu). Biar benda itu melukakan hati, asalkan aku tahu kebenarannya.

Tapi, semakin menginjak dewasa, semakin kita mengenali dunia, aku mula bertanya diri sendiri. Am I really, like seriously, can bear with the truth all the time?

Bila ada Suami, ada anak, aku merasakan tidak semua perkara aku perlu tahu. Tidak semua realiti aku perlu hadapi. Tidaklah bermakna aku mahu terus hidup dalam fantasi, tidaklah bermakna aku merelakan diri ditipu setiap masa. But sometimes, the less you know, the better.

Dulu, aku membiarkan perasaan ingin tahu aku menguasai diri, terlampau inginkan kebenaran, terlalu inginkan realiti. Supaya aku tidak tertipu, supaya tidak rasa dipermainkan. Tapi, untuk apa? You know how curiosity kills? Almost always, setelah aku di'hidang'kan dengan kebenaran, mesti, MESTI, akan terlintas ayat ini dalam hati aku:

I WISH I DIDN'T KNOW.
I WISH I NEVER KNOW.


When someone came to me and said;

"Somebody wrote something very nasty, I think she refers to you. Let me show you this."
 Please don't. I'm not interested.

"Babe tengok tak kes budak kena dera tu? Dahsyat gila siot. Menangis aku tengok. Jap aku bagi link."
Tak perlu. Aku taknak tengok.

"Tahu tak hari tu dia kutuk kau. Tahu tak dia cakap apa?"
Tak apalah. Aku taknak tahu.

"Aku tengok hari-hari dia asyik cakap pasal kau je kat status dia. Tak perasan ke?"
Fine, aku unfriend sahaja. Kenapa nak simpan orang macam ini sebagai kawan? Buat semak kepala sahaja.

Aku tahu tahap kekuatan aku, baik luaran mahupun dalaman. Aku mudah terbawa-bawa, aku tidak mudah melupakan. Hati aku kecil sahaja, rapuh pula. Maka aku perlu 'jaga' hati aku ini.

Dulu pernah tengok video kucing kena dera pun, seminggu aku terbayang-bayang.
Dulu pernah aku berminat sangat nak tahu apa yang haters cakap pasal aku, maka setelah tahu, siang malam aku terbayang, siang malam aku terfikir-fikir mana salah aku.
Dulu aku suka sangat nak baca berita kejam-kejam di surat khabar tabloid, malah pernah basah surat khabar dengan air mata aku bila terbaca kisah bapa yang terpaksa mengeluarkan mayat anak-anaknya seorang demi seorang yang mati lemas tersekat di batu sungai.

Sumpah, aku benci tabloid. Katalah apa sahaja, katak bawah tempurung, tidak tahu apa yang terjadi sekeliling. Tak apalah, kerana hati aku tidaklah sekuat mana.

Maka, tidak tahu adalah jauh lebih baik. Sebab, untuk apa aku perlu tahu? Okay katakan aku tahu. Selepas itu apa? Okay aku boleh berjaga-jaga dengan dia. Selepas itu apa? Aku terus berjaga-jaga sampai timbul rasa benci pada dia, rasa geram, rasa nak balas balik, rasa nak hebahkan keburukan dia pula. Selepas itu apa?

I don't want to live in hatred. I don't want to be surrounded with negative vibes. Aku kesian pada orang yang sentiasa hidup terlampau berjaga-jaga, yang selalu rasa ada orang nak jatuhkan dia, sentiasa rasa ada orang benci dia. Percayalah, ignorance is bliss.

Me:
"Dulu Abang panggil ex Abang apa?"
"Kenapa Abang putus dengan ex Abang dulu?"


Him:
"Apa entah B ni tanya benda bukan-bukan je.."

I'm glad he choose not to answer. Because the truth is, I don't really wanna know. Tak nak tahu pun. Kadang-kadang aku rasa biarlah aku tidak tahu langsung the dark side of him, sampai mati pun. Supaya aku mati dalam keadaan sangat mencintai dia, menyanjung tinggi dia, dan beranggapan baik terhadap dia. Live life to the fullest, welcoming positive vibes, lihat kebaikan orang dan perbaiki keburukan sendiri.


Just go with the flow, and stay happy.

....

However, the down side of an ignorant person like me, apabila sesekali disingkap kebenaran, aku akan sangat-sangat 'tertampar'. I feel a sudden pang and totally devastated.

Jatuh terduduk, tersungkur. Hancur hati aku, berhari-hari. Mungkin berminggu-minggu. Disebabkan terlalu berpandangan baik pada keadaan sekeliling. Terlalu rasa dunia ini indah semata.. Dan kepercayaan yang aku pernah ada pada dia/mereka, hilang. Terus.









3 comments:

MYREFLECTION said...

urmmm saya sama macam ni jugak..
betul..,the curiosity really kills me..

bila tahu sesuatu kebenaran, hati hancur sampai berbulan2.. sebab susah nak lupakan..

btw, nice post from your heart.. hihi :)
give me an idea how to solve my problem like you.. :) thankss kakak manis <3

Unknown said...

same like me..suka tanya husband about his past & sakit hati sangat bila da tau..hehehe.
1st time leave comment kt ur blog tapi da lama read in silent. anyway, selamat berkenalan

Unknown said...

same like me..suka tanya husband about his past but akan sakit hati sangat&terbayang2 je cerita dia tu..hehehe
1st time leave comment@ur blog tapi da lama read in silent. anyway, selamat berkenalan..