Thursday, March 19, 2020

Best Tak Kerja Dari Rumah?

Hari kedua perintah kawalan pergerakan sempena mengawal COVID-19, menyaksikan rata-rata rakyat Malaysia bekerja dari rumah. Scroll timeline Facebook dan Instagram, geli hati aku tengok gelagat kawan-kawan yang cuba untuk bekerja di rumah tapi sentiasa dikelilingi anak-anak. Senang tak kerja dari rumah? 😆

Rasa macam impossible boleh buat kerja. Rasa macam senang lagi kerja di office. Lebih fokus siapkan kerja, lunch hour boleh rehat, habis rehat boleh sambung kerja. Rasa penat boleh sandar kejap berbual bual dengan rakan sekerja topik orang dewasa. Nak ke toilet, pergi jelah takde yang nak mengikut haha! Betul tak?

2 tahun pertama aku bekerja dari rumah, my husband masih full time kerja di pejabat. So urusan dengan anak anak hampir 90% akulah yang buat. Kita bukan stay-at-home mom ya, kita work-at-home mom. Combination seorang ibu yang bekerja dan suri rumah, memang workload dia ya Allah, tak tahu nak cakap macam mana. Awalnya rasa susah betul, tapi aku selalu ingatkan diri sendiri yang susah mana pun kerja ini,  susah lagi kerja sebelumnya. Kena bersyukurlah jangan kufur nikmat.

Time-management is EVERYTHING. Kita ini ibu mereka kan, at one point kita dah boleh susun jadual dah, waktu ini mereka akan buat apa, bila waktu anak anak akan tidur siang,  bila yang anak anak mesti main bersama, kalau anak anak meragam itu boleh tahu dah apa sebabnya. We sort out the problem (lapar, tak puas tidur, nak perhatian etc), uruskan mereka dan apabila mereka sudahpun kenyang dan boleh bermain sendiri, kita boleh segera buat kerja sambil monitor anak. Bila mereka dah penat kita tidurkan, dan bolehlah 100% fokus buat kerja. Kerja bukan hanya kerja yang menjana pendapatan, tapi housechores juga. Tapi aku bab housechores aku taklah gunakan energy aku habis-habisan sangat, panggil maid harian saja. Kerja yang tak value-added seperti housechores janganlah dipeningkan kepala, kita sub je pada orang lain. Bukan kita malas, anggaplah yang kita berkongsi rezeki dengan maid itu 😌

Dengan team aku yang sangat besar ketika itu mashaaAllah, tak menang tangan dibuatnya. Tapi buat satu persatu selesaikan perkara kecil dulu. Bila stress, Whatsapp je husband luah perasaan haha. Kita mesti nak kena berbual dengan orang dewasa juga kan. Husband balik je kerja terus menggalas separuh bebanan urusan anak anak alhamdulillah.

Susah sangat kerja dari rumah, tapi bagi aku kesusahan itu berpadanan dengan apa yang kita terima. Susah-susah pun, ‘boss’ kita adalah orang yang kita sangat sayang hehe. ‘Boss’ kita very demanding and needy, tapi kita juga yang kawal ‘boss’ kita.


Sekarang ini boss besar kita yang di tengah itulah 😏

InshaaAllah, sehari dua lagi aku percaya you guys akan mula biasa dengan rutin anak anak. Keep them occupied,  sebelum nak mula buat kerja pejabat yang dibawa ke rumah itu make sure semua orang dah wangi dan kenyang. Itu yang paling penting bagi aku untuk ibu yang bekerja dari rumah. Kita dan anak anak mesti wangi means dari awal pagi lagi dah mandi dan sikat rambut. Mesti sikat rambut, otherwise rasa rimas je melihat. Dan KENYANG.

Anak anak yang bersih, kemas, wangi dan kenyang akan lebih cooperative, sebab mereka selesa. Kita sendiri wangi, bersih dan kenyang, lebih gembira untuk mulakan tugasan harian. Pakai perfume walaupun dalam rumah ya. Take care of these two things first, inshaaAllah slowly you guys boleh jadi work-at-home mom yang awesome!





1 comment:

Cik Matahariku said...

saya tidaklah bekerja dari rumah atau kena buat kerja di rumah, tapi betul tu, kalau kat rumah, kita ken arrange semuanya ikut masa anak-anak.Walau cuti, anak-anak tetap kena bangun pagi, bersiap macam nak breakfast kat luar, padahal nak pi dapur kat rumah je.haha.Anak-anak yang bersih, kemas dan wangi akan bina confidence dlm diri mereka, inshaAllah.