Friday, November 4, 2016

Dalam Beberapa Saat..

Hari itu aku baru sahaja selesai masak, bersiap sedia untuk suap Adam Muaz makan tengah hari dan makan bersama sama. I cooked my favourite Nasi Ayam that day, harum semerbak bau satu rumah goshh I love my own Nasi Ayam kahkah perasan sangat :p So dah hidang, siap siap dengan secawan air di atas meja senang tak perlu nak bangun dua tiga kali ambil air.

Baru je jari jemari aku kena pada nasi untuk disuapkan pada Adam Muaz, ploppppp! Adam Muaz tersiku cawan, lalu terjatuh ke lantai, air tumpah habis terkena sikit pada sweatpants aku. Dia panik, cepat cepat diangkatnya cawan itu tapi jadi menitis nitis pula sisa air hampir termasuk ke pinggan nasi. I stopped him, partly rasa nak marah haih Mummy baru je nak duduk ni dah kena bangun balik sudahlah kelaparan ni.

Tapi entah macam mana dalam beberapa saat itu tiba tiba aku ter-flashback beberapa bulan lepas ketika aku makan tengah hari dengan rakan sekerja. I was wearing my favourite skirt that day, sedang rancak berbual tiba tiba one of my friends tertampar cawan dia di meja dan terus tertumpah ke meja dan lantai. It was ice lemon tea, if I'm not mistaken. Tertumpah atas skirt aku dan mengalir laju ke bawah hampir mengenai kasut tinggi aku. Kami kelam kabut bersihkan dan sambil sambil itu guess what? We laughed about it.

Kami (termasuklah aku) ketawa besar dengan kecemerkapan kawan aku itu.
She apologized of course dan aku pun straightaway let it go sambil ketawa ketawa tak ambil hati pun.

"Things happened"
"Ala tak sengaja takpelah"
"Kau ni nasib baik aku tak suruh belanja skirt baru" (sambil ketawa ketawa)

Ini antara ayat yang aku guna, dan biasa kita guna, bila kawan kawan kita buat kesilapan yang sama macam anak kita. Kita ketawa, kita gelak besar, kita bahan dia. KITA LET GO, EASILY.

Tapi kenapa kita tak boleh buat perkara yang sama pada anak kita, sedangkan jika dibandingkan secara logiknya, anak kita berumur 3 tahun. Kawan kawan kita berumur 30 tahun. Dua dua cuai, dua dua tak sengaja. Tapi siapa yang sepatutnya boleh berfikir dengan lebih baik? Siapa yang sepatutnya boleh 'mengawal' kecuaian? Siapa sebenarnya yang lebih layak menerima our kindness, patience and immediate forgiveness? Yet kita boleh memaafkan dengan mudah kawan kawan berbanding anak anak kita atas kesalahan/kecuaian yang sama... :'(

Dalam beberapa saat, segalanya terbayang dalam fikiran dan aku kembali ke situasi sekarang. Adam Muaz masih dengan muka bersalah, mata bulat tepat memandang aku.

"Adik tak sengaja ya?" tanyaku, selepas menarik nafas panjang.

Dia angguk anggukkan kepala, comel je.

"Takpelah. Kesian Adik, sekejap ya Mummy nak lap," kataku lalu bangun ke dapur ambil kain lap, datang semula, bersihkan lantai dan sambung makan. Adam Muaz suka Nasi Ayam, tambah 2 kali. Seronok aku melihatnya. Selesai pun semuanya, happy ending for today. Feels so proud of myself kasi chancelah hey ingat senang ke nak kawal kesabaran bila 24 jam bersama anak kecil ni?

Yes. Sedang belajar untuk mudah memaafkan ketidaksengajaan. It must feels so bad to not being forgiven for the mistakes we've done unintentionally. Afterall it takes barely 5 minutes to clean up the floor, but it will take so much longer to 'clean up' the broken spirit..


4 comments:

Teenz Abu Bakar said...

Allah....thanks UNA..tetibe berkaca mata bila baca....mmg selalu sangat marah kan anak2 bila TERTumpah kan itu ini...and they are only 2,4 years old..iskkkk

humble.yat said...

entri Una selalu tak menghampakan saya.semuanya touching..walaupun ia adalah perkara yang kecik kecik je..serius ni terharu dengan entri ni

TY said...

Ya Allah... thank you very much to you...it sounds so small yet it is sooo true... i tak terfikir pun... memangla kita marah sebab kita nak dia jadi anak yang baik...but ada cara yg lebih baik untuk bagitahu anak sekecil tu...thank u so much for this.. u never fail to touch my heart with your sincere write-up

mawar said...

Oh meng..baru semalam cubit kaki anak sebab tersepak mangkuk masa tgh suap dia makan..kes x duduk diam..dengggg