Monday, October 24, 2016

Parenting In Public

Setuju tak kalau aku cakap, yang kita sebagai ibu bapa ini selalu tersepit di antara mendidik anak dan 'kelihatan' mendidik anak?

Okay I give you two situations for example;


1. You sekarang berada di shopping mall, your 3-year old son minta sesuatu yang you tahu dia ada banyak dah pun kat rumah. Atau sesuatu yang dia tak boleh miliki (contohnya barang milik anak orang lain). Pendek kata sesuatu yang you tak boleh/tak dapat/tak akan beri pada dia. Lalu dia menangis, menjerit, bergulingan, bergayut pada kaki. Semua orang memerhatikan anda berdua. Berbisik bisik. You mula rasa anxious, malu, geram. You tahu memang you tak boleh give in to the situation, tak boleh mengalah dengan anak. Tapi anak juga tak akan mengalah. You tak suka marah anak in public, tapi you tidak mahu kelihatan seperti tidak mendidik anak?

2. You sedang berbual dengan keluarga (your parents/siblings) ataupun rakan rakan, masa itu juga anak you terjerit jerit minta perhatian untuk perkara yang tidak penting langsung. Your mom/friends sedang bercakap, tapi your son juga haih tidak faham faham. Lagi kuat suara orang dewasa lagi kuat your son menjerit. You mula rasa geram. Bukan selalu dapat jumpa keluarga dan rakan rakan, takkan budak ini tidak mahu beri peluang langsung? You sedar dan memang tahu tidak elok marah anak depan orang lain, tapi kalau you tak betulkan anak you sekarang adakah keluarga you akan sangka aku tidak ajar anak pula?

Ini adalah situasi yang aku sendiri pernah hadapi, malah masih hadapi dan sering hadapi sepanjang lebih 5 tahun bergelar ibu. Constantly torn between being a good parent, and seeing as a good parent. Jujur aku cakap, aku juga pernah kalah dengan situasi seperti ini. Rasa malu dengan karenah anak di hadapan orang lain lalu kita pun hilang kawalan. Gagal. 

Until one day. I was at my mom's place at that time. Ketika itu hanya aku dan anak anak sahaja balik kampung, H rasanya kerja kot. Aku sedang berbual bual dengan Mama, I wasn't in a good shape at that time entah tak ingat sebab apa tapi memang tengah stress sangat sangatlah most probably pasal kerja. Ah kerja lama aku tu, benci aku mengingatkannya. Masa sedang bercakap cakap itulah si Yusuf dok lalu lalang cakap depan muka aku ajuk ajuk ayat aku dengan Mama. Aku cuba bersabar tapi haishh geram pula rasa, dalam masa yang sama rasa malu dengan Mama. At one time Yusuf makin berlebih lebih mahukan perhatian dalam hati aku semakin menggelegak lalu aku bangun dan tangan aku pantas tampar dia terkena sikit di bibir (sebab jarak kami agak jauh ketika itu). Semua orang terdiam. Mama juga terdiam. In fact aku juga terkejut dengan tindakan luar kawalan aku itu. Then I gave him a good lecture about manners, about respecting older people, about jangan menyampuk kalau orang tua sedang bercakap. Dia diam je dan pergi dari situ, tapi dalam 10 minutes kemudian dia datang semula dan minta maaf, dan aku juga minta maaf.

Tidak ingat apa terjadi ketika itu, rasanya segalanya biasa biasa sahaja tapi seminggu kemudian Mama phoned me, talking about that particular incident. Ayat pertama Mama tanya,

"Kau stress sangat ke sekarang ni?" Dan Mama cakap yang Mama tak tidur malam teringat ingat aku pukul Yusuf depan Mama. Sebenarnya bukan kena sangat pun pukul tu, I was more to shut him up bukan nak sakitkan dia pun sebab kalau aku nak sakitkan dia baik aku cubit je kaki dia hihi :p. But still, tak eloklah buat macam itu. Lepas itu Mama cakap something yang aku tersedar dan terus berubah selepas itu.

Jangan sesekali mendisiplinkan anak di hadapan orang lain, it is very bad for his self-esteem.

Perkara ini, semua orang tahu sebenarnya. Jangan marah anak depan orang, apa lagi pukul anak depan orang. Kawal perasaan, kawal tindakan. Jangan mengalah dengan situasi yang mendesak kita untuk lakukan sesuatu yang against our principal. Tapi ramai yang gagal nak ingat perkara ini apabila terjadi situasi yang menuntut kita untuk memilih sama ada mendidik anak, atau 'kelihatan' mendidik anak. Dua perkara yang sangat berbeza, dan kita perlu sangat untuk beri keutamaan yang mana lebih penting for your children well-being. Siapa yang lebih penting, emosi anak anak atau pandangan orang lain terhadap kita? Astaghfirullahal'azeem.

It really changes me. PRIORITIZE. Apa yang lebih penting? Siapa yang lebih penting? Inilah apa yang aku pegang dalam diri aku bila terjadi situasi terdesak seperti ini. Anak merengek rengek ketika kita sedang berbual bual dengan kawan kawan? I stopped the conversation and attend to his needs. Anak menjerit panggil panggil suruh kita tengok dia buat Lego robot ketika kita sedang berbual dengan ibu bapa, I'll excuse myself, pandang anak dan respond to him seperti yang dimahukan. Anak mengamuk mahukan barang di shopping mall? Well ini belum pernah terjadi alhamdulillah but aku harap aku boleh mengawal situasi sekiranya ia berlaku nauzubillah.

Dan memang menakjubkan, bila kita 'menghormati' hak dan harga diri anak kecil, mereka juga akan menghormati kita sebagai ibu bapa. Mereka lebih tolerable, mereka lebih berdisiplin, mereka lebih berkeyakinan diri dan mereka jadi lebih menyeronokkan sebenarnya. Kita hanya dapat membentuk anak yang penyabar, jika kita juga seorang yang penyabar. You gotta practice what you preached, you reap what you sow. Like it or not, that is parenting. 

Jadi parents ni hati memang perlu cekal; kalau ianya berlaku di hadapan orang awam jangan pedulilah apa mereka fikirkan pasal kita. Do whatever you gotta to do tapi jangan membelakangkan emosi dan harga diri anak anak. Kita nak pukul anak konon nak dilihat pandai mendidik anak, tahu tak yang we actually broke their hearts, we killed their self-esteem, and ironically we are also the one who are going to mend their broken spirit. Orang ramai hanya tahu bercakap, mereka tidak akan membantu apa apa dalam perkembangan anak anak kita, jadi apa yang mereka fikirkan tentang kita dan anak anak langsung tidak penting. Anak anak kitalah yang paling penting. Dan sekiranya situasi itu berlaku di hadapan keluarga dan kawan kawan baik kita, jika mereka benar benar sayangkan kita dan anak anak, percayalah yang mereka akan lebih terluka bila melihat kita mendisiplinkan (marah/pukul) anak di hadapan mereka.

Pilih saja. Adakah kita benar benar mendidik anak, atau sekadar mahu kelihatan mendidik anak?


Wednesday, October 12, 2016

Main Mak-Mak

Hari ini Yusuf tidak ke sekolah, sudah dua hari demam pasang surut semenjak semalam. Lemah je dia bila demam, lepas makan ubat tadi dia tidur dalam 30 minit, dan bangun dalam keadaan segar bugar. Terus ajak mandi. Selesai mandi, si Muaz terlonjak lonjak memanggil.

"Abang! Abang! Jomlah main mak-mak!"

Hoh, main mak-mak. Mana pula belajar ni? Teringat masa kecil pun selalu main mak-mak dengan adik beradik dan kawan kawan. Seorang akan pegang watak emak, seorang watak ayah. Watak emak tu dialog tak habis habis suruh anak pergi kedai HAHA. Lepas tu konon konon masaklah, suruh anak kemas rumahlah.

"Ala tapi Kakak Along takde.." kata si Yusuf. Oh baru aku faham. Mereka pernah main di rumah pengasuh rupanya. Kakak Along ni anak saudara pengasuh mereka, umur dalam 8-9 tahun macam tu rasanya. Kalau ada Kakak Along ni memang agak seronok sikit, sebab budak baya itukan kreatif sikit merancang permainan.

"Aahlah, Kakak Along takde..." kata Adam Muaz kehampaan.

Aku masa tu tengah key-in sales Cuckoo, perhati je budak budak ni. Tiba tiba si Yusuf datang menghampiri.

"Mummy lama lagi ke nak habis work?" tanya dia. Sejak aku duduk rumah ni aku dah fahamkan budak budak ini yang bila aku buka laptop di rumah, I'm actually working so I expect them to understand and give me some space. Bukan lama pun, pagi dalam 10-15 minit, petang dalam 10-15 minit.

"Kejap je lagi nak siap, kenapa?" tanyaku.

"Mummy jomlah main mak-mak dengan kitaorang," ajak beliau dengan wajah penuh mengharap,

Nak tergelak aku dengar. "Siapa nak jadi emak?" aku tanya soalan yang sudah dapat agak jawapannya.

"Mummy lah jadi mak," jawab Yusuf dan Muaz serentak.

"So Abang jadi ayah ke?" tanyaku dah ketawa ketawa. 

"Taklah. Abang jadi abanglah, adik jadi adik" jawab mereka innocent je.

DAH TU APA YANG KITA NAK MAINNYA?? Bukan ke permainan ini kena ada seorang yang berlakon jadi emak dan lakonkan watak emak dan orang itu haruslah bukan seorang emak? Paham tak aku cakap ni? I mean, MANA ADA ORANG AJAK EMAK MAIN MAK-MAK OMG =)))))

Let me get this straight. So nanti aku akan main emak emak. Aku jadi emak yang ada 2 orang anak, lepas tu akan 'berlakon' suruh anak anak baca buku, siapkan homework, habiskan nasi lepas tu tidur tengah hari. Lepas tu petang nanti 'ayah' balik dari kerja, kita 'berlakon' makan malam, lepas tu sleep. Bet it will be so much fun for me =))))))))


Dua budak innocent.







Tuesday, October 11, 2016

Definisi Sayang

...Piece by piece I fell far from the tree
I will never leave her like you left me
And she will never have to wonder her worth...
(Piece By Piece, Kelly Clarkson)

Wonder her worth. Kali pertama dengar lagu ini memang ayat ini terus terserap di hati sanubari. If a person loves you, he/she should never makes you wonder your worth. Kalau seseorang itu sayangkan kau, dia tidak sepatutnya membuatkan kau tertanya tanya apakah sebenarnya nilai kau di mata dia. Kalau kita memang disayangi, kita tidak akan pernah tertanya tanya. Sebab kita tahu, dan kita rasa.

It suddenly makes me worry. Risaunya anak anak membesar tertanya tanya adakah aku sayangkan mereka, tertanya tanya adakah mereka bernilai di mata aku. Adakah apa yang aku lakukan selama ini meyakinkan mereka akan hakikat sebenar yang mereka bagaikan nyawa aku? Sedih okay kalau aku tak membuatkan mereka rasa disayangi. Faham tak perasaan yang tertanya tanya dan tidak nampak yang diri ini disayangi atau tidak? Sebagai anak, sebagai isteri, sebagai manusia?

So one night I decided to start a routine.

Setiap kali sebelum tidur, kami berempat akan bersalam salaman memohon maaf (ini sebenarnya babysitter yang ajar Adam Muaz dan membuatkan kami semua pun terikut ikut rutin ini so she deserved the credit), anak anak minta maaf pada ibu bapa, dan kami pun akan minta maaf juga dengan anak anak. Kemudian kami pun berbaringan, masa ini aku akan tanya anak anak dimulakan dengan Ammar Yusuf.

"Abang tahu tak yang Mummy sayang sangat kat Abang?"

Without fail, dia akan jawab, "Tahu"

Then aku akan tanya,

"Macam mana Abang tahu?"

Sejak aku memulakan rutin ini, macam macam jawapan pernah aku terima and kadangkala jawapan yang diterima itu kita pun tak expect pun akan keluar dari mulut dia, it's kinda amazing learning the definition of love from our children's perspective you should really try yourselves!

Well, honestly 'cinta' atau 'sayang' di mata anak anak aku, masih lagi berkisarkan kebendaan, dan fizikal. Based on apa yang mereka nampak dan rasa.

Antara jawapannya;

"Abang tahulah, sebab Mummy tadi belikan Abang banyak seluar panjang" (dah berbulan bulan sekolah aku baru tahu yang dia sebenarnya perlu pakai seluar panjang masa daycare supaya solat-ready, selama ini aku bagi baju basahan dengan seluar pendek je kesian dia so bila tahu tu aku terus bawa dia pergi beli banyak banyak seluar panjang).

"Sebab tadi Mummy dukung Abang naik tangga"

"Sebab Mummy tolong Abang color"

"Sebab semalam Mummy tepuk Abang masa Abang nak sleep"

As for Adam Muaz, well, he seemed couldn't care less. Jawapan dia tiap kali pun samaaa je, "Ala Adik tahulah" itu je haha. Kecil lagi budak ini, perhaps belum cukup vocabulary to describe his feelings :p

So itulah lebih kurang senarai jawapan jawapan Ammar Yusuf untuk soalan "Macam mana Abang tahu Mummy sayang Abang?", straightforward sahaja, namun cukup membuatkan aku berasa berbunga bunga dan lega. Rasa puas, knowing that kita dah buat yang terbaik sebagai seorang ibu untuk hari itu. 

Until one day.

Malam itu, dia sedang cuba menyiapkan satu mukasurat buku latihan Matematik yang aku dah lama belikan. Tak suruh pun sebenarnya, dia yang ambil sendiri dan cuba nak buat. Dengan Ammar Yusuf ni, jujur aku cakap sejak dia bersekolah memang jaranglah aku nak check prestasi pelajaran dia, nak ulangkaji bacaan dia, nak dengar Iqra' dia, nak tengok kira kira dia. Sebab aku macam taknaklah dia balik sekolah nak suruh belajar lagi kan kesianlah penat otak dia nanti. Tapi hari itu, aku noticed dia macam struggle nak jawab even soalan yang mudah pun, aku pun apa lagi mulalah nak panik sikit. Dia kata dia tak belajar lagi substraction kat school. Okay takpe. Aku suruh dia tutup buku Maths itu, ambil buku reading sekolah dia pula yang Siri Cepat Membaca tu. Dia kata sekarang dia sudah masuk buku 5, so aku suruh dia ambil buku 4 just to see his performance. Randomly I picked one page, and I asked him to read. Again, he seemed struggling, dan aku pun semakin frustlah. Frust satu sebab rasa macam teacher ni tahu nak habiskan syllabus je ke tak kira budak dah pandai ke belum, and mainly, frust dengan diri sendiri sebab dah lama tak ambil tahu pelajaran dia.

And after that I did something which I really hoped I reacted differently. I scolded him. Emm actually no, bukanlah marah, aku macam meluahkan kekecewaan aku pada dia, perlahan je aku cakap but enough to break his spirit :(

"Abang tak belajar ke kat school? Teacher tak ajar Abang ke? Senang je ni Abang..." lalu aku tutup buku dan terus suruh dia ready to sleep. Aku ni jenis kalau rasa macam dah mula nak marah tu memang aku akan stop dan suruh semua orang tidur, sebab aku taknak ajar anak anak dalam keadaan marah. Masa tu H tak ada di rumah, jumpa client AIA. So I whatsapp-ed him ceritalah semua benda siap emo emo salahkan cikgulah salahkan diri sendirilah. H cakap mungkin aku penat kot, dah malam pun patut rehat dah. Betul juga, kesian kat Yusuf, I seriously didn't blame him at all, tapi reaksi aku tu memang membuatkan dia rasa seolah olah dialah yang bersalah.

After I calmed myself down, aku pun baring sebelah dia. Diam je semua orang. Aku usap kepala dia, dan meneruskan rutin soalan aku setiap malam.

(Tarik nafas dalam dalam)

"Abang tahu tak, Mummy sayang sangat kat Abang.."

"Abang tahu," jawabnya.

"Macam mana Abang tahu?" tanyaku lagi.

"Sebab tadi Mummy marah Abang tak tahu reading. Mummy marah Abang tak tahu count. Mummy marah, sebab Mummy sayang Abang. Mummy marah sebab Mummy nak Abang jadi good. Abang minta maaf..."

.........

Basah bantal aku malam tu T_________T


Thursday, October 6, 2016

Belum Terlambat

Kalau korang ada follow aku kat instastories (wakakaka bajet popular :p), korang akan notice that recently aku sudah mula training Adam Muaz on something academical, started with writing practice. Well, you know my second son, beliau adalah sangat berbeza dengan abangnya.

Adam Muaz sangat suka tengok TV, masa dijaga babysitter dulu first thing dia minta sebaik sahaja sampai rumah adalah "Nak tengok TV". Dan cerita kegemarannya semua adalah cerita yang aku tak suka dia tengok; Ultraman (sebab tak logik dan takde faedah), Upin Ipin (sebab cakap aku-kau); I'd rather let him watching kartun berbahasa Inggeris, sekurang kurangnya dia boleh belajar berbahasa Inggeris melalui apa yang dia lihat.
Adam Muaz tak minat, langsung tak minat benda berkaitan dengan buku. Mewarna, melukis, membaca. No. Paling lama dia pegang buku adalah lebih kurang 10 saat -__-"
Adam Muaz adalah seorang kanak kanak yang langsung tidak boleh sit still, kecuali masa tengok TV.
Adam Muaz sangat mudah marah, dan setiap kali marah dia akan berkelakuan tidak sopan, seperti menjerit "Adik tumbuk Mummy nanti!" ataupun dia akan baling barang. Aku syak dia belajar dari TV, dan aku juga baca perangai short-tempered adalah berpunca dari penggunaan 'things in the box' (TV, gadgets) yang tidak terkawal.

RISAU OKAYYY T_______T

And truth be told, antara sebab terbesar yang mendorong aku untuk berhenti kerja adalah untuk mengubah Adam Muaz sebelum terlambat. Kelakuan Adam Muaz memang sangat merunsingkan, sebab nak atau tidak, orang akan membandingkannya dengan Ammar Yusuf yang sopan, yang suka belajar, yang disenangi ramai kawan kawan.

Bila aku meluahkan kegusaran aku tentang Adam Muaz ni dengan family and friends, kebanyakan mereka akan cakap "Hoi normal lah tu budak budak! Abang dia yang beyond normal, matang sangat tak macam budak budak sebaya dia" OMG.

I get it that budak budak memang tak boleh duduk diam, I get it that kita tak boleh paksa budak budak belajar (Adam Muaz is only 3 years 5 months at this time), I get it that budak budak memang suka bermain dan mereka lebih banyak belajar menerusi bermain, tapi bagi aku we need to have some control. Aku tak pernah halang anak anak aku bermain, in fact aku akan turut sama bermain dengan mereka, tapi aku cukup tak suka anak aku attached dengan TV. Aku tak suka anak aku bercakap tanpa adab, walaupun sesetengah orang beranggapan "Takpelah budak budak memang macam tu" no no no, budak budak dari kecil perlu diterapkan nilai murni dan adab sopan dalam diri mereka. Kanak kanak yang tidak beradab memang a complete turn-off to me, kau pakailah baju comel panda ke renda renda pink satu badan ke tapi kalau kau takde adab, takdenya nak nampak comel di mata aku #auntygarang.

Bab belajar pula, aku memang mahu anak anak aku expose dengan buku seawal yang mungkin. Sebelum masuk alam persekolahan patut sudah tahu basic things, ABC 123, colors and shapes, sudah master basic skills seperti cara pegang pencil dengan betul, menulis atas garisan atau dalam kotak. Kenapa? Adakah aku typical Asian parents yang hanya mementingkan kepandaian dan memaksa anak belajar di luar kemampuan mereka? NO. Jujur aku cakap, matlamat aku untuk kedua dua anak aku bukanlah supaya mereka jadi kanak kanak terpandai dalam kelas (if this happens it's considered a bonus to them alhamdulillah), tapi aku taknaklah mereka jadi yang paling ketinggalan antara kawan kawan... Jadi paling corot antara semua akan buat kita rasa rendah diri, senang putus asa, tiada keyakinan diri. It makes me sad, seriously. Macam kita masuk kelas mengaji dan kita paling tak pandai mengaji, rendah diri tak? Macam kita pergi swimming class, tengok orang lain swimming macam dolphin dan kita baru nak belajar breathing dan floating, rendah diri tak? Kita yang dewasa ni pun kalau mental tak cukup kuat memang boleh give up. Itu realiti sebenar yang tak mampu aku nafikan. And I'm trying hard so that my children will not have to face that kinda thing. 




Writing practice.

I have a long list of what I'm going to do with this little boy. I started with writing practice, aku beli buku yang exactly sama dengan Ammar Yusuf masa awal awal belajar menulis dulu. I think this book is awesome, and it's cheap too. Instead of terus belajar tulis letters or numbers, mereka dibiasakan dengan garis garisan terlebih dahulu. Ianya lebih kepada ajar cara pegang pensil dengan betul, enhancing their focus and improving their motor skills. Surprisingly, I think Adam Muaz's performance is beyond my expectation, and I think so far hasil kerja dia nampak lebih bagus bila compare the same page of the book with his brother's, dan dia jauh lebih muda juga. He can actually do it, taappiiiiii sangatlah memerlukan dorongan dan sokongan aku di sebelah. For. Every. Single. Line.

T___T

Seriously, baru buat 1 line, dia dah kata penat. Siap sebaris, muka dah terlepek kat atas buku. Siap 2 baris mulut dah potpetpotpet bercerita benda lain TAPI TANGAN TAK JALAN PUN! Aku tahu dia boleh buat, tapi dia tak minat. Memanglah setiap anak adalah unik dan setiap minat mereka adalah berbeza, tapi realiti hidup kita ini bukan sentiasa boleh tolerate dengan apa yang kita minat. Contohnya aku minat menulis, but writing doesn't pay the bills. Reality hits us hard, man.

So far tidaklah pernah guna paksaan terhadap dia, budak 3 tahun kot agak agaklah. Tapi aku lebih kepada mendorong dia, pujuk dia, puji dia, buat sampai dia siapkan kerja alah bukan banyak pun, sehari 1 page je! Dan setiap kali siap kerja (which usually takes forever to finish -____-), dia akan jadi excited sangat dan tak sabar nak tunjuk kat Abang dan Daddy. At that moment I realized that dia memang nak jadi budak yang pandai, dia nak jadi macam Abang, dia nak jadi kebanggaan Mummy Daddy, dia hanya perlukan dorongan dan kesabaran kami dalam membimbing dia.

Another plan for him, is to change his daily Malay-Kelantanese words to English. Nobody says it's going to be easy, sebab Adam Muaz tidak boleh berbahasa Inggeris langsung. Well, adalah sikit sikit seperti jenis warna (red, green, blue, etc), sleep, wash hands, come here, go get your pillow.. English ni, tak tahulah you guys rasa macam mana tapi bagi aku penting sangat untuk setiap daripada kita menguasai sekurang kurangnya 2 bahasa dengan lancar. It's such a shame because my husband and I, we speak full English at home with each other, but not with the kids entahlah mungkin kami rasa macam susah sebab tak synchronize dengan bahasa mereka di sekolah dan di rumah pengasuh (alasan alasan alasan!!). Tiada cara yang lebih baik untuk menguasai bahasa Inggeris, selain bercakap menggunakan bahasa Inggeris. So I decided to start to speak in English with him, secara sepenuhnya nasiblah hang paham ke tak. Hari pertama kedua, memang dia tak paham satu habuk pun but I give him some hints and answers dengan cara menggayakan apa yang aku cakap. 

Contohnya; 
"Sayang what are you doing?"
(Terpinga pinga)
"Oh you're playing Lego?"
(Dia tersenyum and anggukkan kepala)

Setiap hari aku ulang ayat yang sama sampai dia dapat tangkap apa yang aku perkatakan. Alah ayat basic je like,

"Let's take a shower!"
"Mummy is going to cook, are you hungry?"
"What do you want to eat today? Chicken or fish?"
"Come Mummy teach you how to write"
"Let's put some lotion on your hands and legs"

Alah English aku bukannya perfect pun, grammatical error here and there. But I try my very best to speak a proper-civilized English with my chidren. Alang alang dah ajar, biarlah ajar betul betul janganlah ajar ala kadar or guna bahasa pasar/rojak macam "Don't la eat play play later Mummy angry how" OMG. Ajar budak budak umur macam ni, perubahan memang cepat je nampak sebab otak kanak kanak kan macam sponge, cepat je serap. Kita ulang ulang setiap hari for sure dia akan dapat tangkap punya. Awal awal dia memang tak faham apa, slowly dia dah boleh faham apa yang kita cakap walaupun dia masih respond dalam bahasa Melayu, soon tak mustahil dia pun boleh speak English fluently, just like the way he speaks in Bahasa. Kadang kadang rasa macam haihhh patutnya dari baby lagi aku dah ajar dia barulah senang, tapi cepat cepat I pull myself together dan bagi semangat pada diri sendiri, "Dia baru 3 tahun, boleh je nak ubah lagi ni. Belum terlambat lagi!". I even said the same thing for his big brother bila ada benda yang aku tak happy dengan dia dan rasa dia perlu berubah.

"Dia budak lagi. Baru 5 tahun, boleh lagi nak ubah. Belum terlambat lagi."

Keep having faith in our children. Segalanya tidak pernah terlambat, it's just the matter of kita nak buat atau tidak je.