Wednesday, September 28, 2016

Marketing, Cara Aku

Assalamualaikum, hi.

Semenjak dua post terakhir aku di blog ini, memang ramai betul yang berminat nak tahu apa sebenarnya yang aku buat dan bagaimana caranya supaya mereka juga boleh keluar dari zon selesa (or perhaps, zon tepu) mereka. Ada yang berminat untuk turut sama berkecimpung dalam bidang yang sama (most of them straightaway send their details to register as part of our Cuckoo team), ada juga yang sekadar ingin tahu dan berkongsi beban di dada betapa mereka tiada lagi hati dan keinginan untuk bekerja di tempat di mana mereka bekerja sekarang.

Truth is, kerja buat sales ni, tidaklah mudah tapi taklah susah sangat pun. It's the matter of you want to do it or not. Sebab zaman sekarang ini zaman teknologi, ada macam macam cara untuk dapatkan pendapatan tanpa perlu keluarkan modal pun. Boleh start dengan dropship apa apa product, atau jadi agent. Like seriously, dalam sehari berapa banyak kali you mengadap Facebook, Instagram, WhatsApp, so while you're at it, why not making some money out of it?

Aku suka bila orang tanya, aku okay sahaja berkongsi mana yang aku tahu, sebab aku juga banyak belajar dari orang lain. Aku ni sangat kerdil, memang rasa tidak layak untuk bercerita dengan orang tapi bila orang tanya, walau dalam hati perasaan segan menimbun nimbun, tapi tak eloklah aku abaikan sahaja. Kedekut ilmu namanya. Ilmu yang aku dapat pun bukannya berbayar pun, percuma sahaja semuanya tidak perlu bayar ratusan atau ribuan dan menjerit jerit dalam dewan #eh. Aku banyak belajar dari golongan mediocre yang walaupun masih muda, income sudah lama melebihi lima angka; I love successful mediocre people, bukan orang muda dan berjaya tapi lahir dari keluarga berada. Like it or not, perjalanan hidup mereka of course lah berbeza dengan kita (walaupun mereka selalu claim yang mereka berusaha sendiri tanpa bantuan ibu bapa), itu yang membuatkan aku tak terbuka hati untuk rasa inspired by them. Rasa macam, tak selari dengan kehidupan aku.

So, marketing cara aku. Aku mula berjinak jinak dalam online business ni beberapa tahun lepas lagi. Masa itu aku jual barang baby, masih ingatkah Babypow Patch? Hehe, sekejap je buat itu, untung dalam few hundreds, something personal happened dan aku deactivated Facebook maka terkubur jugalah perniagaan dropship aku tu. Then, I joined my SIL jual Tissa Advance Hair Tonic. I gained few hundreds every month jual hair tonic tu, seronok sangat dapat duit poket sambil sambilan. Masih lagi aktif sampai sekarang, cuma marketing je tak berapa aktif sangat. Then I joined Cuckoo, this time, I take it very seriously. I really focus on it, I marketing gila gila and when I think I'm ready for it, I quit my job. Alhamdulillah, best decision ever. Bila ada few agents register under me, aku ajar marketing sepertimana yang aku pernah buat, selebihnya memang bergantung pada usaha masing masing. Nak buat marketing ni ada banyak cara, sama ada online ataupun offline. And I think I've tried many of it, dan setiap daripadanya inshaaAllah mesti akan ada hasilnya. So sini aku nak share sikit apa yang aku buat, benda ni aku dah share dengan ramai orang yang tanya and macam letih juga taip satu persatu kat 20 orang berlainan, so I think I better jot it down here untuk sesiapa yang berminat untuk mencuba.

1. Direct selling

It takes serious guts to do this, but it's free! Marketing secara face to face, berdepan, eye to eye. Untuk ini, halangan terbesar adalah MALU. Aku memang bermula dengan malu. Ketika itu aku masih bekerja, yelah aku ni dahlah muka jenis attitude (sombong) pastu pakai melawa pergi office, malu kot nak approach orang untuk jual penapis air. 'Mesti depa ingat aku takde duit, mesti orang ingat aku ni macam desperate je'. Itulah perasaan aku masa awal awalnya. Orang sekeliling nampak aku promote macam confident je, tapi dalam hati siapa yang tahu huhuhu. Aku pula jenis tak reti ayat berbunga bunga, straight forward je tanya, "Ey ni nak tanya, rumah you dah ada penapis air? Ni haaa I ada jual meh sini sat nak tunjuk. Ha dah ada? Okay kalau dah ada you kena cuba penapis udara ni, bagus tau tak blabla". Alhamdulillah most people yang I approach secara berdepan ni baik baik belaka takde bahan aku depan depan HAHA isn't it always the situation? Masuk department lain hantar task, aku buat marketing. Masuk meeting room dengan bosses, aku buat marketing. Officemate entah department mana tegur masa nak balik, aku buat marketing. Meeting dengan suppliers/subcon pun aku berniaga juga sambil sambilan hahaha sempatttt, dengan jiran jiran pun aku market, jumpa jiran baru kat rumah baru pun aku market. Lama lama kita jadi biasa, dah tak malu dah, dah tak segan dah. Kita jual penapis air, bukan jual dadah so nak takut apa haha. So first step, BUANG RASA MALU.

2. WhatsApp group

Dalam masa yang sama, aku market kat semua WhatsApp group yang aku ada. Group department, group office yang beratus dalam tu entah siapa aku tak kenal, group office lama, group family, group sekampung, group universiti, group sekolah rendah etc. Semuaaaa. I keep the wording short and sweet, takde ayat bunga bunga. Straightforward je AKU ADA JUAL SOMETHING SOMETHING, HARGANYA SOMETHING SOMETHING, KALAU BERMINAT BOLEH PM. Haa, bila kau dah market kat WhatsApp group ni, kau bersedialah untuk terima pelbagai jenis feedback. 

Orang yang perlekehkan kau sebab dia jual barang competitor.
Orang yang perlekehkan kau sebab dia PAKAI barang competitor.
Orang yang perlekehkan kau saje saje walaupun dia bukan competitor dan tak pakai pun barang competitor kau ni kenapa -_____-"

Memang ada kawan hampeh macam ni hahah sabar jelah aku. Anggap jelah ini cabaran dalam berniaga, biasalah tu bila kau dah start doing something else apart of your existing job, akan wujud satu perasaan tercabar/tertampar dalam diri kawan kau tu, yang kau dah take one step further to improve yourselves tapi dia masih di takuk lama. Anggap jelah macam tu. Kau akan nampak ada kawan yang tak semena mena rendah rendahkan kau, tanya macam macam yang kau boleh sense dia bukan nak beli pun, just to demoralize you in front of all other people, toksah layan. Kau explain apa yang patut, and back off je as he/she is not worth your precious time. Apa apa pun, kau kena stay calm and composed. Jangan marah marah, jangan naik angin. Rileks je. Kau advertise bukan semata nak suruh orang beli, tapi lebih kepada nak orang TAHU yang kau ada benda ini.

Dan kalau ada yang menunjukkan interest, kau terus sambung by PM dia. Jangan cakap banyak banyak kat group, nanti orang lain tak selesa. Private message only to those yang related sahaja. 

3. Facebook Messenger

Haa ni best. Percuma, senang dan tak malu sangat hewhewhew. Tengok friendlist Facebook kau. Ramai kan? Apa gunanya kawan Facebook ramai ramai kalau tak boleh buat depa beli barang kau hahaha! Friendlist aku ada 1200 something, aku send Facebook Messenger to EACH AND EVERY ONE OF THEM personally huhu lenguh tangan aku copy paste. Dah separuh jalan baru perasan yang kita boleh broadcast message je wuwuwu buat penat je copy and paste one by one starting dari kawan yang bermula huruf A sampai ke Z. Seriously, daripada 1200 lebih tu, adalah 12-13 orang yang end up ambil product aku. 1% je, okaylah tu, better than nothing. Motif aku masa promote ni sebenarnya lebih pada nak bagi awareness je, dan kalau ada yang nak beli kira bonuslah. Marketing through Facebook Messenger ni berkesan in long term basis. Once you've done with your advertisement, you'll encounter this kinda feedback;

Orang yang memang dah lama nak tahu pasal your product, so you come in handy terus dia sign up dengan you yeay alhamdulillah (inilah golongan 1% tu hihi).
Ada yang being so courteous, dia akan reply 'Noted', atau 'Ok' atau just tanda thumbs up. That's good enough.
Ada yang totally ignore you.

But keep being optimistic. Sebab ada je kemungkinan yang reply 'Noted, 'Ok', thumbs up or even ignored you tu akan datang balik few weeks later to ask you about the products. Ada juga yang tak beli pun, tapi dia dengar ada family/friend dia cari product yang kita jual tu and terus recommend us to the potential buyer. It happened to me many times. So what I'm trying to say is, keep doing your marketing. Beli tak beli tu belakang cerita, asalkan orang aware that you are selling the product. Kalau dia tak beli pun ada kemungkinan dia akan bawa orang lain beli dengan you. You diam diam, takkan nak expect orang magically datang cari you nak beli barang kan?

4. Facebook Ads

Dah habis approach semuaaa orang whom you related to (your family/friends, your husband's family/friends, your families' friends, your friends' family/friends etc), then only you can opt for Facebook Ads. Marketing yang berbayar. Ni adalah cara yang paling senang, tapi paling costly but inshaaAllah kalau pandai utilize every setting in this tool, inilah yang akan jadi your main source to generate your income. The first time I learn how to use Facebook Ads masa tu untuk jual Tissa Advance Hair Tonic, aku belajar basic steps dari Google je. Masa itu aku tahu adik dan adik ipar aku sangat pakar Facebook Ads, but do I ask them straightaway how to do it? No. Aku tak blindly tanya. Aku cuba sendiri dulu, godek godek dan cuba fahamkan setiap setting dia sendiri. Dah siap semua, dah cuba run the ads, nampak tak berapa berhasil, baru aku tanya Oyah dan Fadzli apa yang silapnya. What I'm trying to say is, kalau boleh kita usaha untuk cuba dulu sebelum bertanya. Sebab trust me, memang ada few people yang straightaway suruh aku ajar, "Weh ajarlah aku macam mana nak buat Facebook Ads", I told the person to create a Facebook page for the product first, then dia tanya lagi "Ajarlah aku macam mana nak buat Facebook page.." Alahai janganlah macam tu, kalau you jenis tak main Facebook, atau makcik makcik yang tak berapa kenal IT then it's okay and understandable, tapi you orang muda yang mengadap Facebook almost every hour in your life kot, cubalah dulu. Cuba buat dulu. Aku suka guide orang, seriously. But only if he/she's the type yang memang sudah mencuba, yang rajin, yang tak mudah putus asa, yang tidak banyak merungut, yang bersungguh mahu mengubah kehidupan. Kita tak boleh harap orang ubah hidup kita, kita sendiri yang kena ubah hidup kita.

Facebook Ads memang powerful, tapi kena betul betul pandai guna. You have to be creative too, yelah dalam Malaysia ni ada beratus (if not beribu) orang jual product yang sama dan most probably guna Facebook Ads juga, so bayangkan bila ratusan orang guna setting yang sama, iklan itu akan jadi stagnant, tepu. Dahlah tepu, mahal pula tu. Aku pernah je mengalami saat iklan tepu ni, langsung takde feedback, sampai aku kena stop dulu iklan dan tukar setting baru laju balik. I spend around RM2k for Facebook Ads monthly, and I make sure that my income will be at least triple of that amount barulah boleh selesa berbelanja. 

_____________________

Ini adalah cara yang aku sudah praktikkan in the past few months, ada banyak lagi cara sebenarnya untuk buat marketing; ada yang memerlukan cost, ada yang percuma je. We just have to learn and try, if we never try, we never know. Paling basic, kena buang rasa malu. Aku rasa kalau first step kau dah terkepit kepit tersipu sipu "Malulah Husna...", seriously, aku surrender. Benda ini aku dah cuba untuk banyak benda, daripada jual hair tonic, tolong husband promote AIA Public Takaful sampailah buat Cuckoo ni, so far memang berkesan dan menyeronokkan sebenarnya. I love doing that, I love talking to people, it's like embracing the side of me I never known. Macam tak percaya aku sebenarnya boleh je buat sales, sebab seriously masalah terbesar aku bukanlah malu, tapi ego. I am a woman with ego and pride, tapi nak layankan ego besar apanya kalau bekerja diarah arah dipijak pijak orang, itu lagilah mencemar ego bagi aku.

I'm no marketing expert, but I'm so grateful that I'm surrounded with a business-minded and a very positive people around me. Rugilah kalau tak mencuba, banyak sangat peluang untuk dapatkan duit lebih sekarang ni, mulalah dengan dropship apa apa product. Get out of your comfort zone, do something different, starting today :)