Tuesday, June 7, 2016

Pedophilia, dan Cara Mengajar Anak Tentang Bahagian Sulit

This very disturbing topic has been flooding my Facebook timeline for the past few days and I couldn't help reminiscing a lot of things and I think it might be good if I can share my thoughts with all my friends here.

Perkataan pedophilia ni aku dah memang tahu sejak 7-8 tahun dulu, dan kali pertama aku tahu perkataan itu adalah melalui siri Prison Break; siapa yang ikut siri ini memang akan kenal salah satu watak utama penjenayah, T-Bag a pedophile yang merogol kanak kanak. Ish Google lah kalau tak tahu. Then sejak dulu lagi aku memang sangat mengikuti cerita cerita penyiasatan macam CSI, NSIC dan paling best Law & Order (SVU), SVU ni lagilah, memang sangat banyak kes pedophilia so memang dah sedia aware.

Aku rasa perkataan itu bukanlah suatu perkara asing, but surprisingly ramai betul orang sekeliling yang apparently tak pernah dengar dan tak pernah tahu pun apa maksud pedophile ini. Mungkin jarang digunakan di sini, mungkin perkataan itu adalah sesuatu yang dikira taboo, atau kurangnya pendedahan tentang jenayah seks terhadap kanak kanak ini membuatkan masyarakat kita sangat kurang kesedaran tentang isu yang sebenarnya sangat sangat menakutkan ini. Perkataan pedophilia di Malaysia hanya lewat 2-3 tahun kebelakangan ini yang rancak diperkatakan, hinggakan perkataan pedophile di-Melayukan menjadi pedofil oleh beberapa akhbar tempatan.

Masa zaman remaja belasan tahun dulu bila dengar kes child sexually abused ni selalu rasa geram and cakap "Kenapalah buat kat budak budak, kalau tak tahan sangat pergilah cari pelacur sana!". Itulah ketidakfahaman aku ketika itu; bahawa pedophilia ini bukanlah jenayah seks biasa, tapi ianya adalah psychiatric disorder yang mana seorang dewasa itu dapat merasakan suatu tarikan seks terhadap kanak kanak SAHAJA. Seram kan?

Growing up, frankly speaking I've witnessed beberapa kejadian yang aku rasa tidaklah aneh ketika itu, tapi bila dah meningkat dewasa barulah aku sedar yang ianya merupakan satu pencabulan. Yang paling aku ingat:

1. Pakcik pemilik kedai runcit (yang aku kira ketika itu umurnya dalam 40-an), ada beberapa kali aku pernah nampak dia ramas kemaluan seorang budak lelaki yang aku rasa merupakan anak jirannya. Budak itu memang selalu aku nampak datang ke situ, setiap kali aku datang beli barang memang adalah budak tu bermain sekitar situ. Dan kerap juga nampak pakcik tu panggil dan ramas ramas kemaluan dia haishhh meremanglah bila ingat balik! Budak itu hanya diam tersipu sipu termalu malu OMG terbayang bayang rasa. That boy is around 6-7 years old.

2. Seorang tenaga pengajar, taknaklah sebut di mana tapi aku pernah nampak depan mata yang dia mengusap usap buah dada pelajarnya yang ketika itu sedang membaca di hadapannya. Sambil usap sambil dia betulkan bacaan ya Allah at that time I already know that it was wrong but I was too scared to do anything. I actually told my parents a few days (or perhaps weeks?) later when something related to that man came up but they found it was very hard to believe; couldn't blame them though as that person is kind of respectable man with high reputation as a 'teacher'. Tak berapa ingat macam mana kesudahannya, yang pasti kejadian itu selamanya menjadi bayangan ngeri dalam ingatan aku. I was 10-11 at that moment, sebaya dengan the other girl :(

Bila jadi seorang ibu, aku jadi terlalu berhati hati, aku jadi sangat paranoid dan jadi overly protective towards my children. Masa anak aku baby baby dulu bila orang dok kata anak aku jenis tak mesra dan hanya nak melekat dengan kami orang nak dukung sikit pun dah menangis, I don't mind at all. Aku memang nak anak aku lekat dengan aku, bagi aku itu lebih baik daripada budak yang terlalu mesra sampai nak ikut semua orang. Jangan ingat anak kita lelaki kira dah selamat, jenayah seks kanak kanak TIDAK MENGENAL JANTINA, jadi anak lelaki atau perempuan kita sebagai parents kena jaga sebaik mungkin jangan pandang enteng.

Tahap paranoid aku ni kan, yang bilamana anak aku menangis cakap sakit bontot (sebab sembelit ke apa) aku akan terus check bontot anak aku habis habis supaya aku tak missed out anything yang membuatkan aku menyesal di kemudian hari nauzubillahiminzalik. Ya Allah jauhkanlah kami semua dari kecelakaan itu ya Allah. Teringat dulu kat Cerekarama ada satu cerita yang Fasha Sandha berlakon tu, anak dia menangis nangis mengadu sakit kemaluan dia lagi marah anak dia sebab dia ingatkan anak dia hanya mengada ngada, turns out anak dia sebenarnya mangsa rogol suami pengasuhnya =((((((( So don't take things for granted, LISTEN TO YOUR CHILDREN TAK KIRA BETAPA KECILNYA PERKARA ITU DI MATA KITA.

Untuk itu, aku percaya yang memang sangat penting untuk kita ajar anak anak kita dari awal tentang private parts, supaya mereka tahu that parts should remain private and should be protected at all time. I Googled and found these illustrations which I think very child-friendly and easier to understand.


Private parts for a boy: Genital and backside (bottom).


Private parts for a girl: Genitals, backside (bottom) and chest. And additionally I think as Muslims, perhaps we can teach our daughters to not letting themselves to simply be touched at all, bukan hanya private parts.

Tunjukkan pada anak anak kita bahawa bahagian ini tidak boleh disentuh sesiapa pun, kecuali sebab kesihatan itupun atas pengetahuan dan kehadiran kita. Satu lagi bahagian yang kita selalu terlepas pandang; MULUT. Jangan fokus pada bahagian sulit yang tertutup/terlindung sahaja, kita perlu juga ajarkan anak bahawa bibir/mulut juga perlu dijaga. Ajar anak untuk tidak membiarkan mulut mereka disentuh, sama ada disentuh oleh mulut orang lain atau dimasukkan apa apa yang tidak sepatutnya. Mulut hanya untuk makan, minum, bercakap. Macam aku pernah baca (maaf tak ingat sumber asal), contohnya kita boleh buat begini.

"Ini mulut Adik. Kalau orang masukkan pensil dalam mulut Adik, boleh ke?"
"Ini mulut Adik, kalau Adik tak demam boleh ke orang nak suruh Adik makan ubat?"

Ini adalah untuk mengelakkan oral sex, kecenderungan menggunakan mulut sebagai pemuas nafsu. Parents sendiri perlu faham tentang oral sex at the first place, because believe it or not I have met a few (married) people yang tak ada pengetahuan langsung tentang oral sex -___-".

Berikan senario yang mudah difahami. Gunakan bahasa yang jelas, dalam masa yang sama kita perlu yakinkan anak anak untuk sentiasa bercakap dengan kita, untuk sentiasa meluahkan perasaan dan kita pun kena latih diri kita untuk bersabar dan mendengar setiap yang mereka ceritakan walaupun ianya adalah perkara perkara kecil sahaja. Bagi aku, kalau kita maintain our communication with our children everyday even if it's just for petty matters, mereka akan lebih terbuka dan lebih selesa untuk bercerita dengan kita sekiranya berlaku hal hal yang besar juga. The key word is listen. Have some empathy, listen and respond. Anak anak bukan hanya untuk dilihat (asalkan selamat depan mata sudah), tapi lebih penting untuk didengari (untuk mengetahui apa yang berlaku ketika di luar penglihatan kita). Pernah aku baca this quote suatu ketika dahulu"Tiada seorang pun anak yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada hanyalah anak yang merasakan dirinya tidak didengari.."" :(

Bantulah banteras jenayah terhadap kanak kanak, lindungi anak anak kita dari dunia yang sakit ini. Mulakan dari rumah. Kita mampu mengubahnya.


4 comments:

Suria Amanda said...

ye betul tu..kita as a mom kena ajar anak2 kita part ni...memamng bahaya sekarang ni..kadang2 orang yang terdekat dengan kita pun buat macam ni tapi kita tak jangka kan

FaaFalina said...

Good read.Rasa macam nak share kat FB saya sis. Can I?

Husna Hadzarami said...

Yes please. Spread the info so that hopefully we can protect more children..

FaaFalina said...

thanks sis!