Wednesday, May 18, 2016

Change, For The Greater Good

Setakat bulan May 2016 ini, aku rasa inilah tahun yang paling banyak mengubah kehidupan kami suami isteri, baik dari segi personaliti, rutin harian dan pemikiran. You know, benda yang sebelum ini kita tak sangka yang kita boleh lalui dan boleh kita buat. Semuanya bermula apabila kami membuat keputusan untuk keluar dari zon selesa dan mengambil langkah untuk berniaga secara online ini. Antara perkara yang aku dapat belajar dan membawa perubahan pada diri aku;

1. Buang rasa malu

Bab buang rasa malu ini sebenarnya aku rasa tak ada masalah sangat, sebab pekerjaan tetap aku sekarang ni memang dah train aku untuk hidup tanpa muka pun hahaha. Dah biasa masuk meeting dengan muka tebal, berdepan dengan kerja yang bermasalah besar tapi perlu berdiri dengan yakin seolah olah kita bukan punca masalah, begitulah lebih kurang jadi bab malu ni aku rasa aku dah lama overcome. 

Tapi untuk promote barang kita tanpa kelihatan terlalu mendesak tapi dalam masa yang sama kita mahu prospect itu yakin dengan kita, that is the art that I need to master. Tapi untuk berniaga ni, memang kita tidak boleh malu. Jangan fikir sangat yang orang akan annoyed dengan kita, jangan malu promote barang kita, alah promote online je pun bukan kena pergi rumah ke rumah pun hehe. Sebenarnya ramai je yang tahu product kita bagus, cuma perlu diyakinkan dan perlu diberi pengetahuan dan kefahaman dengan lebih mendalam je. Itu based on my experiencelah. So nak berniaga, kena buang jauh jauh rasa malu. Buat promosi habis habisan, orang tak beli tak apa, tapi kita mahu orang tahu yang kita ada product itu dan mereka tahu siapa yang perlu dicari apabila tiba masa mereka memerlukan product itu suatu hari nanti. Itu je aku fikir.

2. Always ready for rejection

Bila aku approach 10 orang, aku memang perlu ready mental fizikal untuk di-reject 11 kali HAHA. I mean, we do our very best, we aim for the sky but at the same time we prepare ourselves for the worst. Aku rasa ini adalah antara perubahan yang I actually proud of myself jugalah. Sebab kalau you guys kenal aku ni, aku adalah jenis perempuan yang langsung tidak boleh kalah sebenarnya. If it is worth to fight, aku akan fight habis habis and I make sure I win my battle. Tapi bila berniaga, aku perlu latih diri aku untuk biasa dengan penolakan. Masa first few times kena reject tu memang frust jugalah. I mean, my product is soooo awesome why can't you seeeeeeeeeeee??? Tapi my husband relax je, kat Malaysia ni ada 25 juta orang, sorang reject ada 24,999,999 orang lagi kita boleh approach HAHAHA. So now I'm all prepared for rejection, be it through social media or face to face rejection. Okay je, dah tak rasa apa dah. Biasalah tu, ada orang suka, ada orang tak suka. Tapi alhamdulillah, so far orang yang menolak proposal aku pun semuanya cakap baik baik, tak ada yang tolak kasar kasar or cakap yang bukan bukan, so thanks for making it easier for me :')

3. Be optimist

Haaa ni kesinambungan dari point kedua. Bila dah boleh menerima penolakan itu, kita jadi optimis yang mereka tolak bukan kerana mereka tidak mahu, tapi mereka BELUM mahu lagi. Kita yakin dengan product kita, lambat laun orang lain pun akan mempunyai keyakinan yang sama. Kadang kadang orang ingat kita sebagai penjual ni nak ambil untung sangat, tapi hakikatnya pembeli sebenarnya yang lebih untung. It is a business with win-win situation, if only you can see.

"Law of Attraction: When you truly want something and you go after it without limiting yourself with disbelief; the Universe will make it happen."

Kalau dah memang rezeki kita, macam mana pun ianya tetap akan jadi milik kita juga :)

4. Bekerja sebagai satu pasukan

My husband and I, we are a very competitive couple. It is good actually, except that we were competing against each other -____-". Kami sebelum ini sangat berusaha untuk menjadi yang lebih baik sampaikan ianya menjadi seolah olah satu persaingan. I think bukan kami yang  begitu, perhaps aku seorang sahaja yang begitu. I've always had this little Miss Competitive in me that makes me trying too hard to prove that I can be the best. I never intend to compete actually, not in a million years. I just want to be the best, not knowing that it leads to an unnecessary competition between me and my husband. Sigh.

But! Every since we started to involve in business line, we have become a very good team. We support each other, we share new ideas everyday, we've become so aggressive and energetic. When we are a team, we are a lot stronger. When we are a team, we are unbeatable. When we are a team, you can just bring it on.


Team H. 
Helpful and Honest. 
(Kekekeke kasi chancelah :p)

So di bawah ini aku letakkan ringkasan pelan yang ditawarkan oleh AIA Public Takaful for your better understanding.

(Klik gambar untuk lebih jelas)

Ramai sebenarnya yang memang dah ada awareness tentang Takaful ni. To my surprise, most of them are very young and still single. I mean, masa aku muda muda dan belum kahwin dulu mana peduli sangat, tapi sekarang aku tengok budak 24-25 tahun pun dah ada Takaful, dan faham pula polisi dia (ada sesetengah orang memang jenis yang subscribe Takaful tapi langsung tak tahu apa yang di-covered) dan dah boleh sembang macam macam pasal Takaful dengan kami.

Ada yang minta quotation based on what they need; contohnya jenis yang dah tahu siap siap dia nak coverage bilik RM200 sehari, setahun dilindungi sebanyak RM100,000, yang nak certain amount of hospital allowance, means dia memang dah study banyak pasal Takaful dan nak buat perbandingan dengan Takaful jenama lain. We are up for comparison, okay je nak minta quotation just to compare, we understand everyone nak yang terbaik. Ada juga yang minta quotation based on budget, means dia cakap dia ada budget RM150 je sebulan, apa yang AIA boleh offer. No problem at all, either way we are always willing to help you.

Ambillah masa sikit untuk baca, fahamkan dan tanya/bincang dengan kami. InshaaAllah you will finally get the best for yourselves too. Help us to help you. Just contact the above number, and we'll get back to you as soon as possible.


No comments: