Thursday, May 5, 2016

Buku Kisah Nabi

Baru baru ini pulang sahaja dari sekolah, Ammar Yusuf tidak henti henti bercerita tentang kisah Nabi yang dipelajari di sekolah. Masa itu hanya dua Nabi yang dia tahu, Nabi Nuh dan Nabi Yunus.

"Nabi Yunus masuk dalam perut ikan nun, dalam perut ikan nun Nabi Yunus doa minta maaf dengan Allah banyak banyak, Allah keluarkan Nabi Yunus."

(Mummy straightaway Googled 'apa itu ikan nun' haha. Sebab setahu aku Nabi Yunus ditelah ikan paus. Apparently ikan nun adalah ikan yang mirip ikan paus, oh baru tahu).

"Nabi Nuh naik atas kapal. Animals semua ikut Nabi Nuh. Tapi ramai orang taknak ikut. Sebab Nabi Nuh sembah Allah. Orang lain sembah patung. Lepas tu Allah turunkan bahala (bala) kat semua orang yang tak sembah Allah".

Begitulah lebih kurang kisah Nabi Yunus dan Nabi Nuh yang diceritakan oleh Ammar Yusuf. Then Ammar Yusuf tanya Nabi kita ada 2 orang je ke?? Dalam otak Mummy cepat cepat sing lagu Adam Idris Nuh Hud Salleh yang lagu Raihan ke siapa entah tu HAHAHAHA nak kira berapa orang Nabi kita sebenarnya. Dah tua, banyak perkara dah lupa.

"Taklah, Nabi kita ada ramai, yang wajib kita ingat ada 25 orang." jawabku dan terus nyanyikan lagu itu bersama sama. Lepas itu aku dengan ringan mulut terus berjanji manis, "Nanti Mummy belikan buku cerita kisah Nabi ye, Mummy bacakan untuk bedtime stories kita". Lesson learnt; JANGAN BERJANJI SEBARANGAN DENGAN KANAK KANAK, SEBAB MEREKA TIDAK AKAN LUPA!

Keesokan harinya, balik sahaja dari sekolah, first thing dia tanya adalah, "Mummy dah beli ke buku kisah Nabi??" Allah. Mummy lupa! Memang lupa okay! Begitu juga hari hari berikutnya sampai dia pun dah tak tanya, aku assume dia sendiri dah lupa.

So yesterday was Adam Muaz's 3rd birthday. Biasanya untuk birthdays anak aku dua orang tu, kami akan beli hadiah yang boleh digunakan bersama, or bermain bersama atau kami pergi bercuti bersama, you know, to avoid jealousy or berebut ke apa kan. But this time around, my husband and I have decided to buy something personally for Adam Muaz (and will do the same for Ammar Yusuf for his birthday too don't worry). So bila Ammar Yusuf masuk kereta dan nampak kotak hadiah Adam Muaz tu, aku dengan lembut menjelaskan,

"Abang, hadiah ini untuk Adam Muaz ye. Sebab ini birthday Adik. Kalau Abang nak main, kena minta izin dengan Adik dulu okay? Nanti birthday Abang, Mummy beli hadiah untuk Abang seorang pula. Boleh kan?"

Ammar Yusuf hanya menganggukkan kepala.

"Birthday Abang bila? Tahu tak?" Saja aku menguji.

"Birthday Abang bulan August," jawabnya. Dia baru belajar nama 12 bulan setahun tu, melalui lagu Didi & Friends hehe. You guys should really let your children watch that show.

Sambil memandu, I casually asked,

"Nanti birthday Abang bulan August tu, Abang nak hadiah apa?"

Slowly, dia jawab,

"Abang nak buku kisah Nabi....."

DEFINITELY. THE. WORST. MOM. EVER.

Dia ingat lagi rupanya OMG WHAT IS WRONG WITH ME permintaan senang macam itu pun aku tak dapat nak ingat untuk belikan oh Tuhan T_________T

Now you guys please help me, mana aku nak cari buku kisah Nabi yang menarik untuk kanak kanak???


5 comments:

ily♥ said...

http://pts.com.my/buku/saya-sayang-nabi-kisah-hidup-25-rasul-allah-s.w.t/

:)

aisha said...

1) http://bukuonline2u.com/
2) http://www.kedai-buku.com/kedai-buku/category/89/islam.html

Husna Hadzarami said...

Thanks Ily!

Husna Hadzarami said...

Thanks Aisha!

Unknown said...

i feel u kak husna..huhu..kak nanti boleh share tak progress ammar yusuf in few months die sekolah..in plan nk school kan anak next year.. tq in advance..