Monday, September 14, 2015

Dari Mata Turun Ke Hati


I'm a type of a person who update the curriculum vitae (CV) a lot. All. The. Time. Even if I didn't apply for any particular jobs, I will keep my CV updated in Jobstreet and open for public (potential employer) to see. It works actually, as I was once offered for a job which pay me double my salary now, only that it is located at Pengerang, Johor, and I never apply for that job pun. Had a deep thinking and discussion about it with my husband, before I politely declined the offer. 

So I believed my CV must be pretty outstanding, but I have to agree that my photo isn't. I never give a damn about the photo in my CV actually, sebab aku rasa benda itu tak penting pun. Like seriously, aku tak pernah rasa gambar dalam CV tu akan mempengaruhi apa apa, like who cares if I look like a kampung girl or a makcik or a nerd in the photo, I'm gonna blow them away during interview anyway. Look doesn’t important, for me.

Well, I was wrong. Selepas berbual dengan ramai orang yang pernah in-charged in selecting people to be shortlisted for interview; looks play a very important role for many people. Dengan kemelesetan ekonomi yang menyebabkan ramai hilang pekerjaan, so CV submissions adalah massive terutama untuk syarikat yang besar dan established. Just imagine if they received hundreds of CV's everyday, bukan semua penilai ni ada masa untuk read through all the details in the CV's, thus it's possible that they'll start by judging the photos first.

Dari mata turun ke hati.
What a discrimination *sigh*.

On second thought, that's the ugly truth in life. Jangan nak kata orang, kita sendiri cenderung untuk memilih luaran terlebih dahulu sebelum mendalami hati budi.

"Aku cintakan dia kerana hati budinya sejak kali pertama berjumpa," says no one ever.

Hati budi itu terlalu abstract, dan bukan boleh dikenalpasti sepantas satu dua hari perkenalan. Kita semua memang mudah jatuh suka/jatuh cinta pada luaran, dan luaran itu juga subjektif. Sebab itu kita disuruh jaga penampilan, jaga kebersihan, biar nampak kemas dan presentable. Kerana apa? Sebab segalanya bermula dari mata. Mata adalah hakim pertama dan mempengaruhi banyak perkara lain.

Dari mata, turun ke hati. Suka atau tidak, itulah hakikat sebenar dunia sekarang. If you cannot beat the crowd, join the crowd. Take it or leave it.

P/s: Rupa elok, tapi buruk perangai, tak ada siapa suka juga. Jangan nak seronok sangat.




No comments: