Friday, August 28, 2015

Bersaing Dengan Idola


My nieces, Alaina and Arissa.

I remember when they both were still small, kami pernah buat pertandingan menari ke menyanyi-- something like that la. Alaina punyalah seronok dan mula menari beria ia. Sampai giliran Arissa, dia diam je muka masam.

"Asha tak pandai dancing. Aina je pandai. Asha tak pandai.."

Alalala kesiannya diaaaaaa. Rendah diri dengan kakak dia!

Sekarang ini baru aku rasa benda itu adalah normal untuk dua beradik yang sama jantina dengan jarak umur yang agak rapat. Because it happened to both my sons too!


Bila kita ada dua anak yang sama jantinanya dengan jarak umur yang agak rapat, yang kecil tu memang akan sangat menjadikan abang/kakaknya sebagai idola. Segala benda yang kecil tu akan follow, dan yang besar tu akan seronoklah menunjuk ajar.

Bab main memanglah tak ada masalah, tapi untuk Adam Muaz, bab belajar memang dia akan tiba tiba menyendiri, tersipu sipu, termalu malu.


Homework time for Ammar Yusuf.


Homework time for Adam Muaz. -_______-". Mana buku awak hah??

Tadi boleh je berlari ke sana sini bergelak ketawa, bila tiba masa Mummy suruh buat homework, tiba tiba dia diam menyendiri. Biasanya bab homework ni, buat masa ini memang Ammar Yusuf je yang aku serius sikit ajar dia. Adam Muaz ni biasanya lebih pada mewarna dan menconteng je. Kecil lagi kan, aku lebih pada nak biasakan dia cara memegang pensil dengan betul je. Tapi, itulah. Bila benda yang nampak abang dia outstanding, memang tiba tiba dia akan menyendiri. Rendah diri. Kesian okay tengok dia. Biasanya aku akan panggil juga dia, dan pegang tangan dia sama sama tulis A, B, C... tersenyum senyum dia bila aku buat macam itu.

Masa mengaji juga begitu. Bila giliran Abang yang membaca, dia ketawa ketawa ajuk ajuk Abang.


Bila tiba giliran dia.................
..
..


Tersipu sipu! Geram Mummy budak ini. Tadi macam hero sangat ketawa ketawa ajuk ajuk. Hah mana budak yang suara kuat tadi? Dah hilang dah suara?

Aku rasa memang tipikal anak sulung dan anak nombor dua begini. Anak sulung biasanya lebih serius, lebih berkepimpinan, lebih mudah mengikut arahan. Anak kedua pula usually lebih playful, they are like couldn't care less, lebih banyak main main, but really look up to their elder brother/sister. These two boys of mine, they really compensate and complete each other. Seronok okay anak umur dekat dekat dan sama jantina, rasa macam ada anak kembar yang berlainan sifat dan karakter. Penat memang penat, tapi sangat menghiburkan hati, dua orang ini.

Dah dah. Sekarang ni bolehlah main main macam ni, dah sekolah nanti Mummy suruh siapkan homework awak buat muka comel macam mana pun takkan berkesan okay! Hanger sekali kang.



3 comments:

Unknown said...

Kalau sama jantina, oklaa. Kalau berlawanan boy girl, masa kecik mmg gaduh habis. But once grown up, jadi kawan pulak. Same story like me & my bro

Husna Hadzarami said...

Itulah, tak ada experience lagi for lain jantina. Kalau next baby (kalaulahhh) is a girl, I hope her two brothers will growing up protecting her :)

adianiez AIDA said...

yes agreed.
sama.
anak sulung gitu. anak kedua playful & byk perangai.

anak2 dara aida bersaing berdua ke mana aje hingga org ingat kembar.
si kakak orait. mudah sikit diurus.
si adik? aduhai...