Thursday, February 12, 2015

Sabar dan Terima

Pagi ini agak menenangkan bagi aku, sebab bangun awal sedikit daripada biasa. Selesai solat, aku menjalankan rutin harian setiap pagi, gosok pakaian kerja kami, mandi dan bersiap. Sambil melilit lilit tudung, sambil layan Adam Muaz yang sibuk keluarkan semua kad dari my wristlet dan hulurkan pada aku (as if I'm asking for it), "Ammi, nah!". Budak ini kannn... I asked my husband (yang ketika itu sedang membutangkan baju) to get my wristlet back from Adam Muaz.

"Abang tolong tengok Adam Muaz tu karang habis semua kad B dia keluarkan.."

Sambil acah acah Adam Muaz, H took my wristlet, simpan dalam my handbag dan dukung bawa Adik tengok TV di ruang tamu sementara aku teruskan bersiap.

Selesai mekap, selesai setting tudung, sembur perfume....

"Alamak Adik berak ke?" kedengaran suara H dari ruang tamu.

Alamak. Seperti entri sebelum ini, Adam Muaz tu kalau benda benda macam tu mestilah nak dengan Mummy. Nak Mummy mandikan, nak Mummy basuh berak. Tapi.... Mummy dah bersiap dah ni. Tudung dah lilit lilit, dahlah pakai palazo meleret leret ke lantai T____T

I looked at my husband, memohon pengertian (hehe).

"Daddy basuh eh? Seluar B ni labuh nanti basah kena lantai toilet..."

Knowing me too well, H terus ambil Adam Muaz dan bawa ke toilet. Riang gembira saja kedengarannya di dalam bilik air. Selesai basuh, Mummy hanya tinggal pakaikan diaper dan seluar.

.
.
.
.

Well, you guys kalau baca ini pun mesti akan rasa amboi diva betul perempuan ini, macam mana entah suami dia boleh tahan.

I don't blame you, aku pun berfikiran yang sama juga terhadap diri sendiri T__T

It got me thinking. Perangai aku ini, sigh. Siapa saja yang boleh bersabar dengan aku. 

Well, I believe kita semua ada sekurang kurangnya satu tabiat buruk, perangai tak semenggah, yang hanya orang yang pernah duduk serumah tidur sekatil sahaja yang tahu, dan terima (sama ada terima seadanya atau terima secara terpaksa, that's another story). For me, I have A LOT of it. Banyak.

Contohnya apabila pulang dari bercuti, naik je rumah aku akan lebih pada nak berehat baring baring dulu, 2-3 jam kemudian barulah mula mengemas unpack segala. Tapi tidak bagi H, masuk je rumah dia akan terus buka semua luggage, keluarkan baju kotor masuk dalam mesin basuh, susun baju bersih masuk dalam almari, simpan luggage ke tempat asal, keluarkan makanan yang dibawa pulang, masuk dalam fridge/kabinet dapur dan sebagainya. Dan aku di tepi hanya pandai merungut penat, macamlah aku yang drive berjam jam.

Ada beberapa perkara lagi yang rasanya tak perlulah aku ceritakan di sini. Dengan perangai short-tempered aku ni, dengan perangai degilnya lagi.. What I'm trying to say is, kita ni (myself, to be specific) sentiasa mencari kesempurnaan dalam pasangan. Dia kena begini, bila keluar bersama kena begitu. Dan bila apa yang kita inginkan itu tidak diperoleh, kita mulalah kecewa, beralih arah dan sebagainya. Tapi pernah tak kita terbalikkan situasi dan menilai betapa dia bersabar dengan tabiat kita yang rasanya mungkin tidak boleh diterima oleh orang lain.

Hidup dalam zaman sekarang ini, tidak mudah untuk bersyukur kalau kita tidak benar benar berusaha untuk mengira nikmat dan bahagia yang kita ada sekarang. We keep on counting others' blessing instead. Perbandingan sangat mudah dibuat apabila kita memandang pada mereka yang melebihi kita. Tapi sebenarnya ada banyak kualiti pada pasangan kita tu yang langsung tak ada pada pasangan orang lain pun. 

Dengan perangai aku yang macam macam ni, bukan senang untuk orang lain terima dan bersabar. Begitu juga dengan H anyway, dia bukanlah lelaki sempurna dan dia juga memiliki tabiat tersendiri yang aku rasa hanya aku yang boleh bertahan. Isn't that marriage is all about? Putting up with each other's imperfections without compromising the love for each other? Sabar, syukur, sabar, syukur. Dalam masa yang sama kita cubalah ubah slowly mana habit yang rasa boleh diubah, sabar setiap orang pun ada hadnya juga.

2015, tahun yang bermula dengan banyak dugaan. But inshaAllah, what doesn't kill us makes us stronger; it indeed, has strengthen our relationship. Awak.. saya harap awak boleh bersabar lebih sedikit dengan saya. I know that it wouldn't be easy, but I promise it will be worthwhile...


2 comments:

Emma Amir said...

Totally agree! 100 thumbs up walaupun tangan ada dua je.

Kalau pandai bersyukur, ya Allah, senang rasa bahagia.
Walaupun kadang-kadang rasa suami ni macam "eh , dia ni,"
tapi bila kenang balik bila suami layankan time kita bad mood la apa la semua, baru la boleh senyum. Nak nak pulak jenis macam saya ni. Kalau time emotional tu, memang down tak ingat dunia. Teruk betul. Kalau merajuk tu, haa.. Nasiblah.
Tapi Alhamdulillah, suami boleh handle.
(Dulu waktu bercinta risau jugak. Tapi buat jugak. Haha)

taking on your word, sabar,syukur,sabar,syukur.

Semoga kita bahagia dan dirahmati Allah selalu. :)

zoe said...

we complete each other ~