Tuesday, February 24, 2015

"Choose A Job You Love, And You Will Never Have To Work A Day In Your Life"

Ada satu masa yang aku rasa kuat gila yang macam mana teruk orang buat aku pun aku takkan jatuh, takkan terjejas, takkan menangis. Bukan sebab kuat sangat sebenarnya, tapi ego yang terlalu tinggi buat aku rasa sangat tidak mahu membazirkan air mata untuk orang yang tak berbaloi.

Tapi at one point, yeah.. kita ni manusia biasa je. Aku selalunya menangis bukan sebab sedih sangat, tapi more to terlampau marah dan kecewa dengan apa yang berlaku, tambah mengecewakan bila kita nampak macam tak ada apa yang boleh kita buat untuk mengelak dari perkara itu. Hadap jelah.

Lately, aku rasa murung betullah. Murung dalaman, luaran okay lah juga, biarpun kadang kala terlepas juga pada orang terdekat. Siapa lagi, Suami akulah. Memang tak berbaloi untuk bermurung pasal pekerjaan ni sebenarnya, tapi mana boleh tidak terkesan dengan benda yang menekan kita (at least) 8 jam sehari, 5 hari seminggu.

Most of  the time, aku memang cuba elak apa yang berlaku 8-9 jam di luar tu terbawa bawa pada orang yang aku sayangi yang aku hanya spend masa 3-4 jam je di rumah (waktu tidur tak termasuklah). Balik rumah aku cuba layan Ammar Yusuf yang tanya soalan tanpa henti, cuba spend masa keluarkan buku mewarna untuk Adam Muaz dan ajar Ammar Yusuf menulis ABC 123. Khamis malam Jumaat, aku cuba spend masa ajar mengaji. I have to keep myself occupied so that aku lupa benda membencikan yang berlaku sepanjang siang hari.

Apa benda yang aku cari ni sebenarnya.... baca entri Magenta pasal Rat Race tu, memang buat aku termenung panjang. Bila aku nak mula buat pekerjaan yang aku betul betul suka? Bila aku nak berhenti mengadap semua benda bodoh ni? Kerjanya bukanlah susah sangat, tapi karenah orang berkaitan yang..... haih tak tahulah nak cakap macam mana. H, at one point memang suruh aku berhenti je 24 hour-notice, "Kita akan sempit sikitlah, tapi takdelah B macam ni.." Dia yang paling notice betapa besarnya perubahan aku semenjak bekerja di sini. I've become so defensive, I've become an angry person and I've become obnoxious at many situations. I stand strong to my opinion and I make sure that I win each and every argument (be it at Legoland counter, with supermarket's cashier, etc -___-"). Aku macam lepaskan kemarahan aku pada banyak pihak yang tak berkaitan. I'm like, I-had-a-bad-at-my-workplace-today-you-don't-mess-with-me all the time. It is actually good, career-wise. Being vocal is good for your career. But it totally demolished my inner-peace. I've become extra cautious and I expect the worst in everything just so that I'll be well-prepared in every situation.

Aku benci gila sini. You know, bila kita benci sangat kat something, apa pun yang kita buat jadi tak ikhlas. Aku penat, penat sebab simpan all these negativity inside. Bukan penat bekerja pun. What doesn't kill you makes you stronger, they say. Aku dah macam berzikir dah dalam hati ulang ulang "Harap semua ni membentuk aku menjadi manusia lebih baik di masa depan."


Sabarlah. Sikit je lagi nak bertahan ni.


2 comments:

Nursaila Norman said...

kan..
tengok, taktau nak tulis apa..sebab saya pernah rasa.

asma Pak Wahab said...

Una...i hate being here too..tapi ini tahun ke-5 kat sini..sabar dear..