Friday, October 3, 2014

Kisah Minggu Ini

Minggu ni adalah minggu yang sangat sibuk. Firstly, Ammar Yusuf kena chicken pox. Which is good, I think? Macam doktor cakap baiklah kena sekarang daripada kena masa nak ambil SPM ke, or masa seminggu dua sebelum kahwin macam bapak dia kahkah. Nasib baik photographer pandai edit gambar, tapi jadi terlebih flawless pula laki aku dalam wedding photos T___T 

Masa malam pertama keluar dua tiga ruam berair di badan dia tu, kami berdua risaulah juga. Kotlah allergy apa apa, atau kena penyakit pelik pelik ke. Babysitter dah syak chicken pox, tapi aku in denial sebab dia tak demam langsung pun. Esoknya pergi klinik, doktor cakap memang biasa je budak kena chicken pox tanpa demam. Oh, barulah tahu. 


Dia tak demam, tak mengaduh gatal, malah sangatlah aktif ya Allah. Lari sana lari sini, mungkin penangan ubat tahan gatal yang dia makan kot, aku rasa sikit punyalah manis. Sugar rush anak aku -___-. Sekali sekala aku berleter jangan lari lari nanti berpeluh, dia stop la kejap, lepas tu sambung lagi lari.


Ni tengah bersedia nak lumba lari dengan adik dia. Adam Muaz sekarang berlaaaaari je dia, takdenya berjalan. Aku yang tengok pun penat, dia yang berlari langsung tak penat penat -___-"

Hari pertama kena, aku sama sama cuti dengan Suami. Hari kedua, Suami jaga dia sendiri. Seronok bukan main budak bertuah tu, iyalah perhatian Daddy sepenuhnya pada dia seorang saja. Kami dah plan, kalau Adam Muaz pula yang kena, aku akan cuti. So mahu simpan cuti untuk Adik sajalah. Cuti dahlah tinggal berapa hari je. 

Macam macam petua aku baca. Tapi satu pun aku tak buat hahah. 

Air kelapa 

Doktor dah pesan siap siap, jangan bagi air kelapa. Sebab nanti akan keluar banyaaaaak sangat, so akan ambil masa nak sembuh. Ada orang kata elok bagi air kelapa biar keluar banyak terus, so akan kena sekali je seumur hidup takdelah kena dua kali (just like my husband). Ada orang kata jangan bagi, nanti keluar terlalu banyak sampai ke otak T__T. Aku memilih untuk tidak bagi. Lurus bendul aku ni, ikut je cakap doktor. 

Daun semambu 

Orang kata, elok supaya dia tidak gatal gatal. Rebus, kemudian mandikan anak guna air rebusan tu. Ada yang suruh alas tempat tidur dengan daun semambu, memang takdelah aku nak buat nanti penuh daun daunan dalam rumah aku rasa dengan Ammar Yusuf yang pembersih tu takdenya dia nak tidur atas daun daun. Aku sebenarnya tak buat sebab tak tahu mana nak cari sebenarnya, rumah tinggi kan. Tak apalah. 

So apa je yang aku bagi? Sepenuhnya ubat ubatan yang doktor bagi sahaja. Syrup untuk tahan gatal, minum 3 kali sehari selepas makan (Ammar Yusuf suka betul siap ingatkan kami “Abang belum lagi makan ubat tau”, rare betul, tak pernah pernah dia volunteer nak makan ubat selama ni), calamine lotion dan ubat ini. 


Perlu pakai secara berdisiplin, 5 kali sehari (selang 4 jam). Doktor kata ubat ini letaklah kat muka, sebab ubat ini berkesan untuk kecutkan chicken pox tu dan hilangkan parut. Muka kalau berparut kan tak cantik. Kat badan guna calamine lotion jelah, sebab katanya ubat tu tiub kecil je dan mahal, tak cukup nak letak di badan. Tapi kami letak je di badan sekali, alah dah habis beli jelah kat farmasi, tak apalah mahal pun asal anak Mummy cepat baik je. Memang berkesan pun, rasa macam cepat betul sembuh Ammar Yusuf ni. Tambah pula, dia dengar cakap, kalau kata jangan garu dia memang tak garu. Senang jaga Ammar Yusuf ni, mungkin sebab dia dah faham bahasa. Kalau kena pada Adik tak tahulah macam mana. 

I kinda hope that Adam Muaz akan kena sekali sebenarnya, senang jaga sekali harung dua-dua. Tapi setakat ini belum ada tanda tanda nak berjangkit pun lagi. Doktor kata kita akan terkena jangkitan chicken pox ni selang 2 minggu dari orang yang memang dah kena. So, tunggu jelah seminggu dua lagi. Kalau tak kena sekarang, harap harap kena tahun depan jelah, banyak sikit boleh cuti. 

Penat minggu ni, sebab minggu ni juga aku baru start Atkin’s Diet. Amboi kata tak boleh nak tahan makan hahah. Memang tak boleh pun, tapi Atkin’s Diet ni paling best sebab boleh makan lauk lauk, nasi je yang tak boleh, dan juga sumber karbohidrat lain. 2 minggu je kena strict, induction period namanya. Lepas 2 minggu (or lepas dah dapat berat yang diingini) bolehlah slowly ambil sikit sikit karbohidrat. In 3 days, aku dah turun 1.5kg kot. Not bad at all, nak kurus sebab H nak konvo bulan depan hahaha tu je sebabnya. For the sake of looking good in photos bimbo sangat kau kan :p 

Apa apa pun memang dah kena juga do something, I gained 5kg after hari raya! Gila tak gila. Dah survey banyak fitness centres tapi knowing myself, aku tak minatlah pergi gym bagai tu. Tak tahulah, mungkin sebab belum cuba. Ada satu gym kat Puchong tu khas untuk perempuan, Curves nama dia. Dah masuk, tengok, dengar briefing, jalan masuk tengok changing room, equipment, etc. Macam okaylah juga. Kalau diet ini tak menjadi, that might be my second option. Sekarang ni pun dah stop pump susu kat office, bolehlah kawal makan sikit takdelah kebulur sangat. Cara supaya tak rasa lapar sangat senang je, it’s all in your mind, aku cuba bayangkan budak kebuluran kat serata dunia yang lain je. Terus tak rasa lapar. Mind power ;) 

Minggu yang sibuk, penat tapi menggembirakan. Our housing loan approved! Alhamdulillah. Syukur. Saspen before apply tu, sebab masing masing commitment banyak. This is our third house anyway, and second for both of us. Bila kita apply loan, bank akan check track record payment kita for all the loans yang kita pernah ambil sebelum ini through Central Credit Reference Information System (CCRIS). So before apply pun aku dah pergi sendiri Bank Negara check CCRIS tu, kena masuk MyKad and thumb-print so tak boleh nak minta orang buatkan. Kat Bank Negara je ada kiosk CCRIS ni. Tunggu seminit dua, akan keluar printed statement showing all loans (housing loan, loan beli kereta, personal loan, any overdraft dan termasuklah credit card) yang kita pernah buat dan rekod pembayaran for the past 12 months. Kalau cantik, akan keluar nombor 0 kat setiap bulan dan setiap pinjaman. Kalau ada tertunggak kat mana mana loan, akan keluar tanda 1 kat bulan mana kita delay tu. It’s scary you know, berdebar tunggu masa CCRIS report tu printing, sebab yelah manalah tahu ada bulan yang kita terbayar tak cukup ke, even bayar tak cukup pun contohnya rumah yang ada biasanya kita bayar RM700, tapi rupanya BLR dah naik harga jadi RM712 tapi kita tak tahu and terus je bayar RM700, dalam rekod CCRIS tu dia akan rekod macam kita tak bayar lagi sebab kita bayar tak cukup. Benda macam itulah yang aku risau. Bila keluar statement tu, Alhamdulillah semuaaaaaa tanda 0. Kira cantiklah payment. Legalah, lepas tu baru proceed apply loan. 

Syukur setakat ini semuanya berjalan dengan lancar. Banyak lagi proses lepas ni, tahu jelah proses beli rumah ni dah pernah lalu hari tu. This time rumah baru, inshaAllah 2 tahun lagi akan siap. Harap harap semuanya berjalan dengan baik lah. Thoughts become things, so fikir yang baik baik, inshaAllah semua perkara baik baik akan datang pada kita. Aku senang je, dah mindset dah kalau rumah tu untuk kita, memang kita akan dapat juga walau macam mana pun. Otherwise, memang bukan ditakdirkan untuk kita lah, mungkin ada rumah lain yang lebih baik untuk kita, siapa tahu kan? Lek lek je, usaha, doa dan tawakal. Allah memang Maha Baik, baik sangat sangat. Aku yakin dan percaya, Allah sayang aku dan tahu apa yang baik untuk aku. Begitulah juga dengan kamu semua :)


1 comment:

honey bedazzled said...

anak cheq pun kn chicken pox. tapi timing haru. masa i baru lepas bersalin. baby premature lungs jaundice. kena seperate rumah. horror