expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday, September 21, 2014

Tukar Watak

Ammar Yusuf suka bagi bagi watak pada semua orang di sekelilingnya. Paling selalu adalah watak dalam drama pendek Upin Ipin. Semuaaaaaa orang dapat satu watak, tiada yang terlepas. 

Ammar Yusuf – Upin 
Adam Muaz – Ipin (dia akan perkenalkan diri like, “Hai! Saya Upin, ini adik saya Ipin!) 
Mummy – Kak Ros 
Daddy – Abang Saleh @ Sally HAHAHAHAHAHAH 
Ibu (pengasuh) – Opah 
Abah (suami pengasuh) – Atok 
Abang Asyraf (anak sulung pengasuh) – Ehsan 
Abang Irfan (anak bongsu pengasuh) – Fizi 
Aqeel (anak buah pengasuh) – Mael 
Alisya (anak buah pengasuh) – Mei Mei 

Kadang kadang Ammar Yusuf declare dia Jagjit sambil berpantun, kadang kadang dia juga Mael 2 singgit. Orang orang di sekelilingnya pun layankan saja tanpa membantah. Seronok betul dia berlakon, kadang kadang bila dia becok sangat aku saja cakap “Ni Kak Ros ke Upin ni, asyik cakap saja dari tadi”. Dia jawab “Ni Upinnnn! Kak Ros kan girl! Ni boy!” sambil tunjuk diri dia. Kalau boy mana boleh becok macam tu -___-" 

Pernah satu kali tu, tiba tiba dia datang dekat aku dan cakap “Mummy, Mummy jadi Opah la ye?” 

“Hah, kenapa? Mummy dah tua ke?” sajelah aku pura pura sedih. 

“Sebab, sebab. Ibulah jadi Kak Ros pulak. Semalam kan Mummy dah jadi Kak Ros? Hari ini Ibu pulak jadi Kak Ros la. Kesian Ibu” 

HAHAHA macamlah Ibu dia kisah sangat nak jadi Kak Ros :p 

Selain Upin Ipin ada juga dia berlakon jadi orang lain, paling selalu jadi Adik la. 

“Mummy, ni Adik tau. Yang itu Abang Yusuf” 

“Oh, kalau jadi Adik, kenalah nenen,” dia terdiam kejap. Terus tukar. “Eh taklah, ni Abang, tu yang Adik” =))) 

This cheeky boy, sabar jelah aku. 

Malam tadi, masa tengah paksa ajar dia baca buku Peter & Jane, tiba tiba dia cakap, “Ni Mummy la (tepuk dada sendiri), yang ini Abang (tunjuk aku)” 

“Hah, Mummy jadi Abang ke?” 

“Aah hehehe..” ketawa ketawa dia. 

Apa lagi, teruslah aku tunjuk pada dia macam mana rupa sebenar perangai dia bila mengada ngada. 

“Mummy, Mummyyyyy (suara keras keras) boleh tak Abang nak pergi playground?” aku tiru exactly apa yang dia selalu buat. 

“Esoklah kita pergi playground okay?” tersenyum senyum dia berlakon jadi Mummy. 

“Taknakkkkkk taknakkk Abang nak pergi playground sekarangggggggg!!” aku hentak hentak kaki pula. 

“Esoklah pergi. Ini kan dah malam….” HAHAHA pandai pula cakap. Bila kena pada dia tak mahu pula fikir begitu. 

“Boleh tak Abang nak baring kat kaki Mummy?” aku tanya.

“Boleh! Baringlah kat kaki Mummy ni,” ketawa ketawa dia sambil hulur peha kecil dia. 

Lalu aku pun baring sambal hisap jari; seperti yang biasa dia lakukan. Dia cuba tarik jari aku, macam mana yang aku selalu buat bila dia cuba nak hisap jari. 

“Abang nak hisap jari laaaaaa!!!” aku memberontak. Terus dia cakap, 

“Janganlah hisap jari, Nanti gigi rosak. Kalau Abang sakit, masuk hospital, macam mana?” 

HAH TAHU PUN! CAKAP JE PANDAI!


2 comments:

  1. haha sejibik same peel budak2 ni..watak2 pon same je sume...haha..penat nak layan kan una..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trend budak lelaki sekarang la Mak Etty haha! Penat layan, tapi geli hati juga kadang kadang =))

      Delete