expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday, September 7, 2014

Ruang Untuk Anak Anak

Menyedari bahawa tempat tinggal kami bukanlah sebesar istana (namun ianya adalah 'syurga' kami), kami memang tahu bahawa adalah amat amat penting untuk anak anak diberi ruang yang mencukupi untuk mereka lebih 'bebas' berlari, biar otak berkembang, biar mata memandang jauh dan luas.

Beli rumah baru yang lebih besar? Dalam proses, inshaAllah.

But for the time being, this is what we can settle for. Dataran Putrajaya, again! Hehe dah selalu sangat datang sini, tapi ini semalam adalah kali pertama untuk Adam Muaz sejak dia mula berjalan.



Kanak kanak yang berseluar tidak padan dengan baju lantaran berak terbocor dalam seluar ketika tidur ini nampaknya begitu gembira, langsung tidak mahu dipimpini.


Iya, terlalu gembira dan tidak mahu dipimpini -_____-"


Dua beradik ini, apabila berada di tempat awam serta merta sangat bekerjasama seperti adik beradik yang saling menyayangi, berbeza sekali dengan keadaan di rumah. Ada juga kebaikan mempunyai anak yang tidak mesra alam dengan orang luar -____-


Kami bermula dengan bermain buih sabun. Aku menjerit dengan girangnya berulang kali "Kejar balloon! Kejar balloon!". Padahal ianya adalah 'bubbles'. Harap harap Suami dan anak anak tidak terlalu malu.


Mummy dan balloon kahkahkah! 


Tengoklah Ammar Yusuf, bubbles baginya sangat mengujakan. RM6 yang amat berbaloi. Menggembirakan kanak kanak memang tidak susah, kan?



 Adam Muaz tidaklah begitu teruja dengan bubbles. Dia lebih kepada berlari sana sini tanpa tujuan. Berlarilah, anak. Memang itulah tujuan Mummy Daddy bawa ke sini.



Selesai main buih sabun, kami beralih ke ini pula.


 Hebatnya bayi 1 tahun 3 bulan ini sudah boleh memandu sendiri!!


Sudah tentulah tidak. Ibunya lah yang mengawal pergerakan kereta ini. Sepertimana ibunya bakal mengawal segala pergerakan beliau apabila dewasa kelak.

 #notesforhisfuturegirlfriend


Susah mahu kawal kereta ini kerana Adam Muaz langsung tidak bekerjasama, aku tekan butang ke kiri, dia pusing steering ke kanan. Adakah ini juga adalah metafora kehidupan kami apabila dia besar kelak? Aku suruh kahwin dengan gadis A, dia mahu kahwin dengan gadis B???

Oh ya, aku kelihatan berisi di dalam gambar kan? Jangan bimbang, kerana di dalam dunia sebenar juga memang berisi T________T Oh bukan berbadan dua, tapi berisi lemak berlebihan akibat terlalu gembira makan tanpa sempadan sepanjang sebulan berhari raya.  I gain 3 kgs tahu tak?! This is so not cool. Harus bersenam dan berusaha menurunkan berat badan, kerana Suami nampaknya mula mengeluarkan hints bahawa belakangku sudah seperti Kim Kardashian, tapi untuk tidak membuatkan aku berkecil hati terus beliau menyamakan dirinya seperti Kanye West versi albino BAHAHAHAHA!

Oh. Aku seorang sahajakah yang merasakan ianya adalah kelakar? You guys really should have some sense of humor :p



Albino Kanye West with his sons =)))))


While Adam Muaz is busy driving (or more to crashing on whoever stands on his way T__T), Ammar Yusuf memilih untuk menjadi Azroy. Azroy? You guys tak kenal Azroy? Takkan tak pernah tengok Gila-gila Remaja? (Padahal sendiri pun baru tengok lepas kahwin je pun)


Ammar Yusuf adalah 'anak Daddy'. Semua benda dia nak buat dengan Daddy. Daddy adalah idola beliau. Lahirnya Ammar Yusuf membawa perubahan besar pada Daddy. Pada Mummy pun sebenarnya. Daddy sayang kedua dua anak Daddy sama rata, tapi Daddy dengan Ammar Yusuf ni, they have a very special bonding. Daddy banyak rasa bersalah dengan Ammar Yusuf sebenarnya. "Because I wasn't there when he was bornt," Daddy once said. Dan hampir 2 tahun selepas lahirnya Ammar Yusuf, Daddy masih belajar maka banyak hujung minggu tidak dapat diluangkan bersama. Bila Daddy dah graduate, Daddy betul betul nak tebus balik masa masa bersama anak anak. Daddy selalu menggambarkan Ammar Yusuf sebagai dirinya ketika kecil, kerana kedua dua mereka adalah anak sulung. Maka Daddy benar benar berusaha menjadi bapa yang terbaik, kerana Daddy faham perasaan anak sulung lelaki yang sangat look up to his father. Daddy terlalu ingin kelihatan sempurna di mata anak anak. Daddy tak tahu, yang bukan hanya anak anak, ibu kepada anak anak Daddy pun memang rasa Daddy dah cukup sempurna :')

Okay cukup untuk hari ini, esok sudah bermula minggu yang baru. Adakah anda telah memberikan ruang yang secukupnya untuk anak anak, sekurang kurangnya untuk dua hari cuti ini? :)


4 comments:

  1. still tak berkesempatan kesini bila wekend...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala just spend like 1 hour here should be sufficient. Best tau =)

      Delete
  2. Kat Putrajaya banyak tempat best. Taman pun banyak.

    Ada satu taman dekat P15, Taman Rimba Alam. Sangat best untuk anak-anak berlari sebab ada padang yang luas. Pernah pegi tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow macam best je Taman Rimba Alam. Tak pernah pergi lagi. Nak ajak family pergi sanalah! ;)

      Delete