Wednesday, March 12, 2014

Putting Away Your Phone

As most of new parents nowadays, I was also one of the obsessed mom who loves taking pictures and recording videos of my kids almost at all times. 

Sebab, rasa macam sayang kalau tak rekod. 
Rasa macam benda ni perlu untuk simpanan hari tua. 

Memang tak dinafikan, ada betulnya juga. Sebab kadang kadang bila tengok video Ammar Yusuf masa baby dulu, memang rasa macam tak rugi kita rakam dan simpan. Sangat menghiburkan hati, penuh dengan nostalgia. Cuma yang jadi tak berapa elok, bila keinginan kita untuk mengumpul kenangan masa depan itu merosakkan saat bahagia yang patut kita kecapi sekarang. You know, masa ini kita sepatutnya spend masa sepenuhnya dengan dia, tapi kita lebih sibuk ambil gambar, rakam video. 


Bila tangan kita sentiasa pegang telefon bimbit, bilanya yang kita benar benar ada eye contact dengan anak? Bila masanya yang kita benar benar ada sentuhan dengan anak? Bila masanya yang kita benar benar ketawa, bermain dan memeluk anak? Ikhlas ke kita dengan anak, apabila semua yang kita buat lebih pada untuk tontonan umum, bukan untuk kita dan dia sahaja? 

Kadang kadang ada waktu tu kita dah elok dah main dengan dia, spend masa dengan dia, tiba tiba anak buat sesuatu yang rasa macam terlampau comel, atau terlampau bijak, atau terlampau kelakar, masa tu cepat je tangan kita capai handphone dan ambil gambar/video. Padahal sepatutnya ketika itu kita berlari peluk dia, atau ketawa bersungguh dengan dia, atau bersorak memuji dia. Secara tidak sedar kita telahpun merosakkan ‘moment’ bahagia itu. Selalu terjadi macam tu kan? 

Rasanya memang inilah cabaran ibu bapa zaman sekarang, zaman teknologi. Kita rasa rugi kalau tak rakam dan tunjukkan pada dunia, rugi kalau benda kelakar dan comel seperti ini kita tak simpan, lalu kita hilang ‘exclusivity’ hubungan kasih sayang ibu dan anak. Itu baru bab upload gambar, lepas tu nak balas comments pula, kemudian rasa nak tengok Twitter, berbalas 'Mention' pula. Kesian kat anak tu... seharian tunggu kita balik kerja, only to realize that they have to compete with our gadgets to get our attention :'(

Aku sedar perkara itu, bila terbaca komen pada Instagram seorang blogger terkenal, “Semua benda dia nak tunjuk, setiap masa dia upload gambar, bila masanya yang dia betul betul spend quality time dengan anak dia?”


Terus rasa tertampar. Lalu semenjak sebulan yang lalu, itulah azam baru aku. Selepas seharian di pejabat, masa di rumah aku cuba habiskan SEPENUHNYA untuk anak. So kalau yang follow Instagram aku tu mesti perasan dah sangat jarang upload gambar anak. Sebab dah jarang ambil gambar pun. Mungkin tak boleh stop sepenuhnya, for a photo-addict like me the temptation is so hard to resist! But I try anyway. 

Hampir sebulan aku praktikkan, hasilnya sangat menakjubkan ya Allah.. Bila kita jauh dari handphone, kita lebih banyak eye contact dengan anak. Sebelum ini bila anak cakap dengan kita, walaupun kita respond pada dia tapi mata macam lebih pada handphone, sebab nak rakam kan? Bila kita jauh dari handphone, bonding kita dengan anak adalah lebih ‘real’, lebih ‘genuine’.. Sentuhan lebih kerap, fokus kita 100% memang untuk dia. Memang nampak perubahan ketara, anak jadi lebih mendengar kata, anak jadi lebih ceria, anak jadi lebih seronok bersama kita. Tiba tiba jadi lebih manja, makin kerap kiss Mummy, hug Mummy. You know... 

Kesannya bukan sahaja pada anak, malah pada diri kita juga. Kita jadi lebih tenang, jadi lebih bertenaga walaupun penat. Kita jadi lebih positif dalam menangani masalah, and all the stress we used to have is suddenly manageable. Mungkin semua ini berkait dengan radiasi telefon bimbit, atau ini semua kesan psychology apabila fokus kita lebih baik, hubungan dalam keluarga menjadi lebih baik lalu memperbaiki tahap emosi sekaligus meningkatkan kesihatan. Nampak tak? 

I should have started earlier *sigh*... 

But for the time being I couldn’t really stop (like no photo at all in a day) honestly, because you know taking photos and videos is really fun! Just be moderate, berpada-pada, prioritize. Life is actually a lot more meaningful without all the technologies, maybe you can try staying away from social media for a while, the effect is so significant! Kids do not stay small forever anyway, embrace the present moment :)


2 comments:

Engku Artini said...

Setuju!!

Unknown said...

lepas ni nak lebih kan anak dari hp..:)