Thursday, March 20, 2014

Perjalanan Mengubah Diri

Semakin meningkat usia, diri kita, tujuan hidup kita, kepentingan dalam hidup kita mesti akan berubah. Contohnya dulu tujuan hidup hanya untuk lulus periksa, bila dah habis belajar tujuan hidup kita nak bekerja bersungguh sungguh jadi pekerja yang baik, bila dah berkahwin tujuan hidup nak jadi isteri solehah, dah ada anak tujuan hidup dan kepentingan semua untuk anak dan keluarga semata.  

Pendek kata, kita mesti akan berubah, sama ada perubahan kita itu menjurus ke arah kebaikan atau sebaliknya. Perubahan itu adalah perlu, dan wajib jika ianya membawa kepada pembentukan diri yang lebih baik daripada sebelumnya.   Aku sendiri rasanya dah lalu pelbagai perubahan. Dan diakui terlalu banyak perkara yang aku terpaksa telan semula kata kata sendiri, bak kata omputih, ‘Eat your own words’.

Ada perkara yang dulu aku sangat suka, sekarang aku langsung dah tak minat.
Ada perkara yang dulu aku rasa tak apa dan boleh diterima, sekarang aku rasa macam tak patut dan perlu diubah. 
Juga perkara yang dulu aku rasa sangat menjengkelkan dan menyakitkan hati, sekarang rasa macam tidaklah apa apa pun, it’s like that the thing is no longer a big deal for me. 

Dulu suka betul bergosip, it's like gossiping is a must. Boring boring, whatsapp kawan, "Takde gosip baru ke hari ni?" (honestly, who doesn’t?). Tapi sekarang rasa macam tak kena di hati bila berbual tentang keburukan orang. It is not easy to stop gossiping, sebab dah jadi macam sebati dengan rutin kita ni bercakap pasal orang. The ugly truth is, talking about others makes us feel better about ourselves. 

Semenjak bertukar kerja yang mana aku tak berapa bergaul dengan orang, (I came early and having breakfast at my desk alone, during lunch hour I spend half of the time pumping milk, and the other half an hour for having lunch, again at my desk, alone), menyebabkan masa untuk bersosial itu hampir tiada. Kurangnya bersosial membawa kepada kurangnya bercakap. Kurangnya bercakap, maka kuranglah dosa mengumpat. Bercakap tentang orang adalah perkara yang paling susah untuk dihentikan, aku rasa semua orang pun setuju. It’s not easy, but it’s possible, bila kita sentiasa ada perkara untuk dibuat. Because usually we tend to talk about others (gossiping) when we have too much free time for ourselves, dah tak ada kerja lain nak buat. Benda ni semua, kalau kita nak, memang boleh je buat. 

Being alone everyday makes me think a lot about life. Apa sebenarnya yang kita kejar, apa yang penting, apa yang berbaloi untuk dipertahankan. Bukanlah sekarang dah jadi baik sangat. As I said earlier, the temptation is still and always there. Bila dengar orang bercerita tentang orang lain, memang rasa tempting nak bagi pendapat. Nak turut serta. Sometimes I manage to avoid, sometimes terlepas juga. But itulah, better start small, daripada tak start langsung. Kan? 

Dulu sebelum kahwin kalau dengar masalah rumahtangga orang lain, memang senang je cakap “Kalau aku dah lama aku tinggal je lelaki macam tu”, “Kenapa kau tak minta cerai je?”. Bila dah berumahtangga, baru sedar semuanya tak semudah itu, soal hati dan perasaan tak semudah itu, soal tanggungjawab dan komitmen tak semudah itu. Menjadi seorang isteri dan seorang ibu, seharusnya kita lebih memahami hati para isteri dan ibu yang lain. 

Setiap rumahtangga ada masalah yang tersendiri dan setiap pasangan memilih pendekatan yang berbeza dalam mengharungi cabaran rumahtangga masing masing. Never judge other people’s marriage; never judge other people’s decision for their marriage. Kita tak tahu apa sebenarnya yang mereka hadapi dan fahamilah bahawa apa yang kita dengar mungkin hanya secebis daripada apa yang sebenarnya terjadi dalam kehidupan mereka. If it happens to the ones you loved, just give an appropriate advice, help with whatever you have and pray hard that they can overcome the situation. The rest of it, just leave it them to decide. 

Memang tak boleh elak ayat sindiran seperti: 

"Dulu kau sendiri yang cakap…..” 

"Dulu kau lagilah teruk..” 

“Dulu kau pun buat juga benda ni kan?…”. 

Mengubah diri sendiri memang susah, sebab selalunya kita lebih fokus pada nak mengubah orang lain. Semua orang la kena berubah, awak je tak payah berubah. 

‘Arrogance will bring you nowhere, because you think you are already there’.  

Aku sendiri pun pernah terima ayat macam ini bila berhubungan dengan kawan lama, “Dulu kau cakap lain…” Yes, dulu lain, banyak perkara yang aku tak suka dalam diri aku yang dulu and I no longer live there. I really want to be a better person now and I’ve foreseen that I have to learn the hard way. Itu bahagia masing masing kan, ada orang memang dari kecil dipermudahkan segalanya dan hanya perlu melalui jalan sedia ada yang sudahpun lurus, ada orang memang dari kecil perlu belajar melalui jalan bengkang bengkok naik bukit turun bukit baru boleh berjaya jadi ‘orang’. Either way, it makes who we are now. Istiqamah is a big word, it’s not easy. But I will try. 



I apologize for everything I’ve said/wrote that have offended anyone in the past. If there are any of you here who thought that I owe you an apology in person, please email me at husnahadzarami@gmail.com and we will sort it out together, once and for all. Thank you.


3 comments:

ily♥ said...

May you find your path & may Allah make ease your journey towards becoming a better person. Indeed, each one of us are trying to be a better person each & every day. Semoga kita diberi hidayah oleh Allah dan diberi kekuatan untuk kekal istiqamah..InsyaAllah, ameen..

kueh bakar said...

" A man who view the world, the same at fifty as he did at twenty, has wasted thirty years of his life" -Muhammad Ali-

Unknown said...

berubah ke arah yg lebih baik, y not? kita semua baik sejak lahir. keadaan dunia yg pesongkan kita. apa salahnya kembali kepada diri kita yg sebenar. akak jugak sedang belajar perbaiki diri.