Thursday, January 23, 2014

Home Project 2014

We are going to paint our boys' room!!

I know right, dah lebih 3 tahun kahwin baru nak sibuk cantikkan rumah. Yelah, I kahwin terus pregnant lepas tu bersalin lepas tu pregnant lagi hehehe itu jelah kerja kau.

We have planned to paint (the entire house) for so long, and we actually nak guna khidmat tukang cat yang cat rumah my parents-in-law tu je, tak terfikir pun nak cat sendiri. Tapi nak tunggu uncle tu available punyalah lamaaaa, masa Abah mertua aku tanyakan uncle tu, ada 4 rumah lagi in queue. After a while, I asked H,

"Abang tak minat ke nak cat sendiri je rumah kita?"

"Hah? Boleh je kot" (He doesn't really have experience in painting)

"Kita buat sama sama la, bukan besar sangat rumah kita tu should be okay la" (And I too, have almost zero experience in painting, except once I helped Kak Na to paint her apartment, about 10 years back if I'm not mistaken, I still remember that I almost pass out after that :/)

So we have decided to give it a try, and the poor victim is... the boys' room hehe. Well it's not really their room anyway since they never sleep there, it's more to guest room kot.

First thing first, the color. I'm thinking of going to the most traditional color for boys; blue. But you know what, there are too many types of blue!! Selepas berpinar mata tengok contoh bilik untuk setiap jenis biru, now I'm stuck with these three.

Dark Blue



Electric Blue




Teal





Yeah semuanya warna gelap, because the furnitures inside the room are all in wooden color, exactly like the color of furnitures in the first picture above. H on the other hand, is not really a big fan of dark color, "Nanti gelap la nampak bilik tu," he said. Ala gelap pasang jelah lampu :p 

I'm also not really into different colors of wall in the same room, like some people buat 2 dinding warna lain, 2 dinding lagi warna lain or warna yang sama cuma tone yang berbeza. I nak satu warna je untuk setiap dinding, pilih satu warna pun dah sakit kepala, apa lagi nak pilih color combination, mau migrain aku. Yeah I'm such a boring person like that, and knowing myself, I'm not really good at color combination. So better safe than sorry. I'm thinking of painting the same color for the whole room, and letak perhiasan i.e lampu/jam dinding/wall sticker yang berlainan warna for some contracts. But, I don't know, like what H said, "Nanti pergi kedai cat mesti B jadi fickle minded balik". He's marrying me for 20 years already zzzz -__-

Dah baca banyak blog (tak ada pengalaman mengecat kenalah study dulu), and I learn that it would be freaking tiring (walaupun tengok The Apartment macam senang je, even awek awek cun skinny bimbotic pun boleh cat sendiri je semua). Banyaknya nak kena buat, nak kena bersihkan dinding, nak kena lekat masking tape sekeliling, nak kena cat 2 lapis... Nervous, but sangat excited at the same time!

Takpe, try satu bilik dulu, kalau tak okay, bahagian lain panggil jelah tukang cat HAHA belum apa apa dah ada second thought. Hope everything goes well. Besides swimming, this can be our next healthy activity too, who knows? ;) 





6 comments:

YanaHime said...

Yg 1st pic tu, sesuai sgt utk ank lelaki. Pernah bacalaa, kat mana dh lupa. Klu boy, better bg blue sbb it will calm them down a bit. Make sense sbb budak lelaki kan aktif. Btw, selamat mengecat,hihi!

sweet life said...

pendapat saya warna teal tu lawa... hehe.. nmpk exclusive.. hehe..
atau boleh rujuk kat sini utk pemilihan warna.. pendapat dari pakar :)

http://teranglaginyata.blogspot.com/2012/05/how-to-choose-your-color.html

Unknown said...

Kak una, teal tu lawaaa. :)

Unknown said...

Kak una, teal tu lawaa :)

Bettyfahmi said...

ahhh me too, cant wait to paint my boy's room. kena tunggu hubs free baru boleh buat..which am not too sure bila boleh execute..
agree with the rest too. teal looks yummy!

Husna said...

Saya baru hbs cat bilik anak...bdk2 yg pilih colour biru..jumpe plk entry ni..nnti update ye nk ygk outcome