Tuesday, January 24, 2012

Entri Berangan Tengah Malam

I was sending a birthday wish to one of my friend when I thought about writing this post. It was her 27th birthday.

Oh my, 27 tahun la.. I'm also going to be 27 this year. Takdelah aku ni bimbo sangat takut tua ke apa, cuma 2-3 hari ini aku selalu berfikir, what have I achieved so far. Eh kenapa entri ini macam entri stereotaip setiap kali hari jadi hehe?

That kind of thinking tiba-tiba buat aku teringat kisah silam dulu kala.

I used to be very ambitious. A goal-getter (or is it go-getter?). Especially when I was just broke up with my ex. You know how you'll become a lot stronger and more determine when you're heart-broken hewhewhew. Suddenly you've become so driven just so you don't look weak in front of others and also to prove that you are way better without him yadayadayada.. Kalau baca diary masa belajar dulu (haha girly betul ada diary booo~), memang banyaklah wishlist siap ada check box. Yang dah berjaya dicapai (contoh: By 24 MESTI dah ada pakwe yang memenuhi ciri-ciri idaman!! *yes memang ada tanda seru*) akan ditanda (walaupun pakwe baru kontra habis dengan ciri-ciri idaman kahkah! Mana kita nak tahu dengan siapa kita akan jatuh cinta kan? :p) dan yang belum lagi dicapai (contoh: By 27 MESTI dah pakai BMW *diamlah kau masa ni aku putus cinta mana ada masa nak fikir logik ke tidak target itu -__-) akan dibiarkan kosong sehinggalah impian itu terlaksana.

Dulu, memang very driven, very determine, with perseverance too. Prinsip hidup dulu, mesti aim for the sky. At least kalau tak dapat sky, kita akan dapat tak jauh dari sky tu. That was me back then. Lepas tu, hati memang heartless betul, setiap hari hanya fokus pada how to achive the targets taknak fikir hal-hal lain langsung.

See what break-ups turned me into? It was fun though, kepuasan apabila 'checked' apa yang telah dicapai itu.. priceless. Rasa jadi lebih bersemangat untuk berusaha memenuhi impian.

Now, maybe I'm more to get loosen up, lay low, take it easy and go with the flow saje. Dah takde lagi check box untuk ditanda apa sasaran aku dan apa yang telah aku capai. Kenapa ye? Mungkin sebab aku rasa aku kini berada di dalam comfort zone. A very-very comfort zone. Hati pun senang, macam tak berapa nak terkejar-kejar capai cita-cita sangat. Matlamat hidup tu of course ada, tapi lebih menjurus kepada perancangan untuk anak sahaja. Haih. Guano demo nih?

Mungkin aku perlu mulakan semula apa yang aku pernah buat dulu. Have a certain target in life. Or a wishlist.

By 30, ada satu rumah atas nama aku sendiri.
By 30, gaji aku mesti sekian-sekian.
By 30, mesti dah terer swimming (how lame umur dah 27 tak pandai berenang lagi -__-)
By 30, mesti ada at least 2 orang anak wahaha AT LEAST?? Gelenyar mu nih :p

Itu contohlah. Hehe. Berangan memang best kan? ;) This time, perancangan tidaklah aim for the sky sangat. Tapi lebih realistik lah. Itu baru perancangan duniawi, untuk saham akhirat lagi banyak yang perlu disasarkan. For that part, biar aku jelah yang tahu kot. Karang jadi macam poyo pula, dah poyo riak pula. Dah satu hal.


P/S: Manusia hanya boleh merancang, Allah yang menentukan segalanya. Of course :)



3 comments:

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

:) malam2 baru dpt update n3 kan...sebb si kecik molek kamu dah tidur!..aman sekejap kan.lllallalla

FAA said...

i ada buat check list before nak kahwin. and lepas nih buat check list after kahwin what should i achieve. i guess masa umur2 macam nih dah start thinking achievement instead of benda main2. hehe

BELLA said...

Memang sgt sakit.. Jadinya nak hilangkan rasa sakit tuh kena buat wishlist macam Kak Una lah nih.. :D