Saturday, December 31, 2011

Azam Baru

"Orang boleh berkata apa sahaja, tapi semuanya hanya kita yang rasa. Mereka tak faham, kerana hanya kita yang rasa. Pedulikan, kerana hanya kita yang rasa."



Minggu ini, berakhir dengan agak kelam kabut lintang pukang. Untuk akulah. Banyak benda berlaku, membuatkan aku rasa macam.. Oh, tertampar.

2011, tahun yang sangat berperistiwa. Sangat bermakna juga. Tahun yang banyak air mata, air mata gembira, air mata duka, air mata penuh kesyukuran, air mata penuh penyesalan, tidak ketinggalan air mata bimbo menonton drama sedih Tentang Dhia. Bersih mata aku ni, sebab mudah berair mata, cuci segala kekotoran dalam mata.

Never look back, but never forget.

Azam baru 2012? Tak ada secara spesifik pun. Sebab aku sentiasa ada azam baru secara jangka pendek, azam harian/mingguan/bulanan. Be realistic, capai dan selesaikan apa yang ada di depan mata dahulu.

Contohnya:
"Esok aku nak bekerja dengan penuh efisyen dan berhemah, buka Facebook masa lunch hour sahaja". Dan keesokan harinya, cuba penuhi azam itu.

"Esok aku nak rajinkan diri pam susu lebih kerap. Supaya Ammar Yusuf ada stok susu lebih dari biasa." Itu juga boleh dikira sebagai azam baru.

"Dapat bonus 6 bulan nanti, separuh aku akan guna untuk bayar PTPTN" (Kahkahkah berangan bonus 6 bulan :p).

"Mulai hari ini, nak kurangkan makan nasi dan rajinkan turun naik tangga. Barulah fit badan, bila badan fit otak pun cerdas, mood pun baik, Suami pun makin sayang.." Azam yang selalu tersemat di hati sepanjang perjalanan ke pejabat setiap hari.

"Malam ini, lepas Maghrib nak start mengaji. Cuba khatam Quran dalam masa 3 bulan. Dah lama tak khatam Quran." Doakan aku weh, lemah aku ni selalu rasa tak cukup masa untuk baca Quran.. :'(

"Hari ini, aku takkan curse masa driving lagi. Nanti anak dengar, siapa yang salah?" Hah, siapa nak share azam yang sama dengan aku?

Umur-umur macam ni, bagi aku azam baru tak perlulah dibuat hanya ketika tahun baru. Hari-hari kita kena ada azam baru. Dalam sekecil-kecil perkara pun, cuba jadikan diri kita hari ini lebih baik dari semalam. Senang nak nilai semula perubahan (peningkatan/kemerosotan) dalam diri, berbanding penilaian secara tahunan. Tahun ini aku akan jadi lebih baik dari tahun lepas. Susah kan? Terlalu subjektif. Dan mungkin juga terlalu ambitious.

Happy New Year dear readers. Tak payah beria-ia nak sambut New Year sangatlah. Daripada kau sibuk nak berhimpit dengan mat rempit mat indon mat bangla mat nepal segala jerit countdown, baik la duduk rumah makan Oreo bawah kipas depan TV tengok Masterchef. Kan?








3 comments:

zazaw said...

happy new year kak husna
:)

~ms.Cahye~ said...

haha suke part last..selamat tahun baru!!hee

aNis said...

110% agreed! no need tahun baru baru nak ade azam baru....jade pun same, tak penah nak sambut2 new year nih..duk depan tv, lepak ngan family lagi best and worth it...this year lg best, dah ade maryam...jade, emi and maryam tdo awal...tak dgr dah firework ke ape ke..hehee...;)