Friday, December 9, 2011

Anak dan Rezeki

Terbaca blog seseorang, tentang perancangan keluarga. Tentang tempoh masa yang ditetapkan untuk memperoleh anak pertama. Tak apalah, tidak salah merancang, hak masing-masing, cuma macam tak best bila penulis seolah-olah menggambarkan betapa miserablenya hidup bila kahwin terus pregnant, terus dapat anak.

I found myself pregnant after about 3 months of marriage. Oh untuk anak pertama kami memang tidak pernah merancang, sebab terlalu suka baby, mungkin.

Dalam pada kami realistik dengan keadaan kewangan yang tidak berapa stabil di awal-awal perkahwinan (untuk Suami lah, isteri okay lagi sebab ada duit hantaran hewhewhew), rezeki kurniaan Allah sangat kami syukuri. Ibarat, kecil tapak tangan, stadium bola tu kami tadahkan ;)

Orang kata, ala baru kahwin honeymoon la puas-puas. Nanti ada anak dah tak bebas bergerak, mana-mana pergi kena bawa sekali anak. Dah tak ada masa nak hangout dengan kawan-kawan, dah tak boleh nak shopping beria-ia untuk diri sendiri sebab kena habis untuk anak pula. Dah tak ada masa nak bercinta dengan suami lagi. Err.

Okay. Sejujurnya, aku tak nafikan perkara-perkara yang 'dah tak boleh' di atas memang berlaku. Kami memang dah lama sangat tak keluar tengok wayang berdua, jalan-jalan berdua, habis kerja kena balik terus tak boleh nak menyinggah mana-mana sebab kena ambil anak, kalau nak shopping atau nak buat apa-apa urusan kena ambil cuti. Nak bawa anak sekali bukanlah leceh, tapi lebih kepada tak sampai hati nak biar dia kesejukan dalam shopping complex, ataupun kepanasan bersesak-sesak dengan orang ramai. Dan bila bershopping, memang excitement lebih kepada barang-barang anaklah, tengok iklan sale barang baby lebih teruja berbanding sale untuk orang dewasa hehehe (you'll understand once you've become a mother). Keluar hangout dengan kawan-kawan jauh sekalilah. At least not until baby dah besar sikit, tu pun biasanya jumpa kawan yang juga ada baby. Huhu.

Tapiiii.. Disebalik apa yang dikorbankan itu, kebahagiaan hidup bertiga ni... membuatkan kau rasa, 'Kalau tahu bestnya ada anak ni, awal-awal lagi aku kahwin!'. Bak kat Suami;
Anak ini mengubah hidup kau. Apabila anak dilahirkan, kita juga ibarat dilahirkan semula. Sikap kita, perwatakan kita, segala-galanya berubah. Dan biasanya ke arah yang lebih baik dari sebelumnya :) Ada yang kata bila anak lahir, kadangkala boleh merenggangkan hubungan suami isteri. Janganlah dilihat pada sudut 'itu' sahaja, sebab jika dilihat dalam konteks yang lebih meluas, kehadiran anak itulah sebenarnya pengerat cinta.

Macam mana nak merajuk panjang, bila kita tengah main-main dengan anak sambil buat pelbagai suara lucu, tiba-tiba Suami pun datang main-main dengan anak sambil buat suara lucu juga? Tak ke rasa nak ketawa (walaupun sebenarnya tengah merajuk?) ;)

Untuk tempoh sebulan dua selepas bersalin memanglah agak kelam kabut sikit, nak uruskan anak lagi, nak uruskan Suami lagi, diri sendiri juga perlu penjagaan rapi. Memang biasanya Suami lah yang akan sedikit terabai, tapi kalau kena caranya, lepas sebulan dah back to normal, in fact, it's even better.

Suami jadi lebih penyayang bila ada anak.
Suami jadi lebih bertanggungjawab bila ada anak.
Kehidupan lebih terurus/tersusun bila ada anak.
:)

Memang best. It couldn't be any better than this. Tambah-tambah Ammar Yusuf dah ada waktu tidur yang agak tetap sekarang. Pengasuh dia memang pandai, kalau pukul 5 petang Ammar Yusuf dah bangun, dia takkan tidurkan semula. Biar Ammar Yusuf main-main sampai penat, lepas kami ambil, sambung main-main di rumah pula. Dalam pukul 8 ke 9 malam dah tidur, sampai ke pagi.

Lepas dia tidur, Mummy dengan Daddy bolehlah bercinta :p Watching One Tree Hill marathon from the first episode of the first season, tengok Masterchef Malaysia sambil ketawa-ketawa ajuk Chef Riz, tengok bola sama-sama (cuma tak bolehlah nak jerit-jerit macam orang gila lagi bila team kegemaran score gol :p). Tapi every like 30 minutes mesti akan jengah bilik tengok baby, cium-cium kepala dia sebab geram. Hehehe..


Macam ni punya muka masa tidur, siapa yang tak rasa nak gigit?? :B


Tentang kewangan? Anak itu rezeki. Anak ada rezekinya sendiri. Alhamdulillah, rezeki tetap ada. Tetap cukup makan minum. Tetap boleh shopping. Perbelanjaan sudah tentu bertambah, namun keperluan anak masih mampu disediakan. Siap boleh buat saving account untuk anak lagi. Sebenarnya tak adil untuk kata kewangan makin terbeban bila ada anak. Kalau dah memang tak pandai manage duit, tak ada anak pun tetap hidup sempit. Bottom line; financial management, dan yakin dengan rezeki Allah :)

Anak itu rezeki. Anak itu pengerat cinta, penghubung kasih sayang. Anugerah dari Allah. Jangan sesekali anggap kehadiran anak akan menambah beban dalam rumahtangga, mengurangkan perasaan cinta suami isteri. Tak baik tau.




1 comment:

Sha Syalizz said...

DIORANG INGAT SENANG KE NAK BUAT ANAK? TAK TERFIKIR LANGSUNG NAK RANCANG FOR THE FIRST CHILD. TAKUT ALLAH SWT TAK NAK BAGI LANGSUNG. SEDIHNYAAA ;'(

EMO PULAK BAB ANAK. ADOIYAI PUN.