expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Monday, July 11, 2011

Pengasuh/Penjaga Bayi Diperlukan

Perihal pengasuh sudah tentunya akan menjadi sesuatu yang membelenggu fikiran bakal-bakal ibu. Untuk mereka yang boleh menyerahkan anak untuk dijaga ibu masing-masing memang beruntung sangatlah, tak perlu nak dirisaukan sangat kebajikan anaknya dah tentu-tentulah nenek akan sayang cucunya takkan nak buat bukan-bukan pula. Aku? Pertamanya, jarak rumah aku dengan rumah Mama tu agak jauh jugalah untuk menghantar dan mengambil anak setiap hari. Paling penting aku sebenarnya sudah tidak sampai hati lagi mengerah kudrat Mama yang kini berusia 60 tahun itu untuk terbongkok-bongkok lagi memandikan bayi membasuh berak segala :'(

Manakala ibu mertua pula masih bekerja.

Isu mencari pengasuh benar-benar menghimpit perasaan. Ditambah dengan kekerapan berlakunya isu-isu menyayat hati yang dipaparkan di televisyen dan suratkhabar tentang bayi yang ditinggalkan di pusat asuhan diperlakukan secara tidak wajar atau dibiarkan tanpa pengawasan. Mati.

Sebal betul hati aku. Tak payah cakaplah betapa banyak airmata mengalir membayangkan perkara bukan-bukan yang mungkin menimpa anak jika ditinggalkan bersama orang yang salah. Benda ini betul-betul buat aku rasa nak berhenti kerja, serius.

OK in case ada yang boleh tolong, aku kini mencari pengasuh di kawasan Puchong untuk baby berusia lebih 2 bulan bermula September/Oktober. Waktu jagaan dalam 8 pagi hingga 6:30 petang, Isnin hingga Jumaat. Sabtu dalam 8 pagi hingga 2 petang (bodoh betul kenapalah kena kerja hari Sabtu BENCI BENCI BENCI!!!). Aku kurang berminat dengan pusat asuhan/taska/nursery, terlalu ramai nanti anak aku tidak mendapat perhatian sewajarnya. Tak terkawal nanti. Ada tadi aku call satu tempat tu, satu rumah ada 30 budak, penjaga hanya 3 orang. Aku dulu pernah jaga anak buah 2-3 orang pun dah huru hara, apa lagi nak jaga 10 budak dalam satu masa. Preferable pengasuh persendirian, yang budak di bawah jagaannya maksimum hanya 2 orang, kalau masuk anak aku jadi 3 oranglah. Maksimum. Lagi bagus kalau dia jaga anak aku seorang sahaja. Ciri-ciri wajib: PENYAYANG, SUKAKAN BAYI. Aku boleh provide segala keperluan untuk memudahkan dia menjaga, menyusukan, memandikan, etc. Asal dia sayang anak aku je. ASALKAN DIA SAYANG ANAK AKU.

Mengalir lagi air mata ni. Bencilah. Rasa macam bukan ibu yang baik pula nak tinggalkan anak yang masih kecil dijaga orang asing entah siapa-siapa.




3 comments:

  1. aiseh, kalau area KB mmg nak offer dah.. Puchong tu.. hehe.. gud luck mencari. :D

    http://azah.my

    ReplyDelete
  2. http://ilaoptimacare.blogspot.com/p/exclusive-nanny-services-pengasuh.html

    ReplyDelete