Thursday, September 30, 2010

Kali Pertama

2 minggu pertama sebagai isteri, biasa-biasa sahaja. Pengalaman biasa yang semua para isteri mesti lalui. Segalanya bermula dengan kali pertama.

Kali pertama memasak dari mula sampai habis. Sejujurnya, aku bukan jenis memasak. 5 tahun setengah sebagai student universiti yang tinggal di hostel dan rumah sewa yang kawan kawan rajin memasak (alasan) dan selepas habis belajar tinggal pula di rumah bersama ibu yang sangat handal memasak where khidmat memasakku seakan-akan tidak diperlukan (alasan lagi) ditambah pula dengan keyakinan diri yang rendah untuk memasak untuk keluarga yang terdiri daripada Baba yang mempunyai kemahiran 'merasa' yang maha hebat (alasan lagi kau ni memang dasar pemalas sddkrgmlppgfftt) membuatkan aku sangat jarang memasak sehinggalah berkahwin. Tapi di rumah sendiri, I really enjoy cooking. Excited semacam nak tackle perut Suami. Apatah lagi apabila Suami sangat tidak memilih dan sangat encouraging kalau sedap dia memang puji dan kalau tak sedap dia diam sahaja ataupun cakap, "Macam masin sikit kan Sayang? Ke lidah saya je yang rasa masin?" Heheh sayang lebih la macam ni :)

Kali pertama membeli perabot, iaitu kabinet gas. Demi untuk menjimatkan wang penghantaran dan pemasangan sebanyak RM30 kami membuat keputusan untuk bawa balik yang belum pasang dan pasang sendiri di rumah. End up rupanya engsel pintu kabinet itu sangat pelik dan jelik (geram gila tak boleh pasang!), akhirnya kabinet itu dibiarkan tidak berpintu. Bukan tak tahu pasang, even bapa mertua juga cuba pasang tapi memang tak boleh langsung bodoh punya syarikat perabot bagi engsel kabinet pelik dan jelik pfftt.. Suami berasa simpati risau aku tidak selesa di dapur dengan kabinet gas tanpa pintu, lalu menawarkan untuk membeli kabinet lain sebagai ganti, aku menolak dengan baik lantaran tidak mahu membazir. It's just a gas cabinet anyway. Terus Suami jadi makin sayang.. *blushed* (walaupun ayat 'Suami makin sayang' adalah perasan sendiri semata-mata).

Kali pertama membeli peralatan memasak adalah set pisau yang disertakan dengan gunting dan chopping board. Beli di Tesco sekali dengan barang keperluan lain. Excited gila masa tu, dengan hanya RM13.90 dapat 4 bilah pisau, 1 gunting, 1 chopping board kecil. Selepas pakai baru tahu set pisau+gunting+chopping board itu sangat tidak berkualiti di mana gunting itu terbelah dua hanya selepas dua kali pakai, pisau pula yang paling besar pun apabila potong potato pisau itu pula tergerak ke tepi sebab lembik sangat besinya. Adakah aku sekarang cuba mengaplikasikan peribahasa 'Tidak tahu menari, dikatakan lantai yang tidak rata'? Tidak tahu memasak, pisau yang dipersalahkan? Bukan la, percayalah cakap aku T__T. Even Suami pun komplen pisau dan gunting itu sangat pathetic. End up pergi IKEA beli gunting dan chopping board baru besar dan tebal gila stok potong tembikai punya heh heh. Oh tidak ketinggalan tuala mandi yang dibeli di Tesco berwarna maroon membuatkan setiap pagi ada banyak gila habuk/bulu halus warna maroon bersepahan di bilik tidur dan bilik mandi menyebabkan Suami yang menyapu rumah setiap pagi potpetpotpet membebel tuala Tesco juga pathetic, seperti pisau.. Dan gunting.. Dan chopping board.. Tssk T__T

Kali pertama membeli cili boh juga boleh dijadikan cerita. Aku ingat nak masak sambal tumis ikan bilis dan telur (issk tak gempak langsung nama lauk), dah excited nak guna blender baru untuk blend cili segala. Tapi dengan jalan dari Pudu ke Puchong yang jem dan hujan lagi, lewat gila sampai rumah. Kalau nak blend cili kena potong cili dululah, then nak rebus dulu baru blend. Suami cadangkan beli cili giling sahaja. End up ambil cili boh. Apa bezanya?? Tak pandai guna cili boh. Sambal tumis jadi warna oren keperangan instead of merah pekat mengancam yang biasa nampak Mama buat. Hati sayu masakan tak jadi. Dengan muka sedih panggil Suami makan sambil beria-ia menjelaskan betapa aku tak pandai guna cili boh. Suami hanya senyum cakap "Tak apa, OK je ni". Ye, beliau makan sahaja. Siap bertambah lagi. Kembang hati aku, hilang sedih tadi :)

Oh rumah kami belum ada meja makan dan perabot di ruang tamu. So kali pertama makan bersama adalah beralaskan kotak besar peti sejuk baru, dan makan di atas kotak lampu hadiah kahwin Abang Zack yang kecil ngam-ngam letak dua pinggan nasi kami. Mula-mula aku suruh guna kotak hadiah periuk belanga yang lebih besar, tapi Suami cakap kotak lampu ini ada jenama IKEA. So gunalah kotak lampu. Haha. Setiap kali makan bersama mesti akan ketawa-ketawa berdua sebab Suami cakap, "Kalau orang Bersamamu Tv3 tu datang tengok kita macam ini mesti kita dapat beras Faiza macam dalam TV tu." But regardless ruang tamu seperti layak join program Bersamamu TV3, bilik tidur dan dapur kami sangat complete tau, lengkap segala keperluan dan peralatan elektronik, hadiah daripada keluarga dan kawan-kawan. Terima kasih kerana melengkapkan kehidupan kami.. *kesat airmata terharu* :')

Segalanya bermula dengan kali pertama. My first time. Our first time. Suami selalu berkata, it's OK untuk membuat kesilapan di kali pertama kerana kali pertama itu adalah permulaan untuk segala-galanya. Dengan demikian baru kita akan belajar sesuatu. Walaupun Kali Pertama kau tu macam pathetic gila, tapi benda itu boleh jadi point best untuk korang suami isteri ketawa besar semasa berbual bual sebelum tidur, dan at least ada sesuatu untuk diceritakan kepada anak cucu kita kelak heh heh annoying gila tiba-tiba sebut anak cucu. Indahnya belajar erti hidup bermula dari bawah bersama-sama orang yang paling kau cintai. Betulll.

Kepada pasangan yang sudah lama bercinta dan asyik bertangguh kahwin dengan alasan belum cukup duit or belum bersedia ke apa, kahwinlah. Duit memang tidak akan pernah cukup, tapi asal niat kau ikhlas untuk membina masjid, Allah pasti akan membantu :)
Gambar hiasan. Oh tudung hitam di tepi itu adalah Oyah. Macam comel pula dia walaupun nampak muka separuh je :p



14 comments:

amalina said...

1st time kite comment even stiap kali pon mmg xpenah miss utk baca blog una..sgt menyentuh perasaan *sob sob
tbe2 terasa nak cepat2 kawen ^_^

Wanie-san said...

wa.....
sangat sweet..terharu lak baca..
tetibe rasa nak kawin!hahaha
btw...hope kak una berbahagia sepanjang hayat...hihihi

Wanie-san said...

eh?
tak tau la comment before ni kak una dapat ke x..
tapi kalau tak dapat nak komen lagi skali..hehe
sangat sweet..sangat menyentuh kalbu..ceh!hehe
hope kak una hepi sokmo~~

FAA said...

kenapa i rase mcm nak menitik air mate bace entry nih? serius macam ade sentimental value die sendiri. kak una, u tau x. the whole night malam tadi i bace balik entry u yang lama2. and yes. i am really happy with what you have right now. somehow u made me strong in your own way. thanks kak una. :') *i kan cengeng macam u jugak. haha*

btw, tahniah sebab gambar da jadi besar. haha.

Anonymous said...

bestnya bace entri ni.. tetiba lak gatai nk pi carik calon laki

Anonymous said...

aku baca awal sampai habis.

aku nak cakap
"Tahniah kamu. Tahniah Suami kamu. Ini baru mula. Dan doa, yang esok lagi manis dari hari ini"

Una, be a Great Puan Husna and Si Suami Hanis will be greater than you wish for.

but,

obstacle always there.
it should not crack the pillar, but streghtern the fundamental that bring you toghther.

Wish the best from Allah to you too.
and your beloved son and daughter soon.

what ever happen; keep it between you.
solve within your bound.
cause, whatever leak out, bad will turn nightmare.

so.
being Husna Hadzarami; say 'thanks' to Allah.
happiness will not given without trial, so prepared for everything sis.

salam

p/s: Oyah memang manis orangNya. cuma kalau dia buat sengal jer dia nampak makin cute. eh, ?

asma Pak Wahab said...

seronok kan hidup same dgn orang tersayang..happy for you..yelah una...duit xkan pernah cukup..aku nak aje kawen skng..hehehehe...tapi family xmenyokong kegatalan aku itu...sob sob sob...abis.??...8 tahun lagi ke baru aku dapat kawen?? =(

.: Si BungaKopi : . said...

tau x husna, kalau dlu waktu bujang nampak suami anda lebih gojes, skang gmbar kawin, nampak anda lebih gojes.

.: Si BungaKopi : . said...

sbnrnya aku tak baca pon entri ni, sbb aku suka tengok gambarnya.. ehehe

Cik Akma said...

kak unaa, meremang bulu roma bace tahuu. God bless both of youu :)

radin fadli said...

tiba-tiba rasa nak kawin...

anuar said...

mmg best klu kawen,

bak kate hanis: best doo kawen..masih terngiang2 di drum telinga aku..

tiba2 aku rase nk kawen la pulak....
ade sape2 volunteer x? ngeh3(to be continued)

Husna Hadzarami said...

hah. yang dah cukup umur sila-silakanlah berkahwin. yang belajar tu habiskan belajar dulu heh heh :D


f.a.r.a.h:
you baca entri dulu2?
rajinnya.. huhu.. terharu i. u be good OK :)


Bungakopi:
sebelum kahwin aku tak gojes ke??? tssk.. Hanis demam campak sebelum kahwin tu, so susut banyak gila berat badan. baju semua nampak besar dengan dia. huhu..

Nor atau Nad said...

T__T
rasa bengang pulak dgn diri nih
bila x smpat follow kak una punya
pkembangan..(kawen)
aaiiih